Projekt zmian w art. 15a doczekał się publikacji

7 lipca 2021, 16:55
KWP w Gorzowie Wlkp.
Fot. KWP w Gorzowie Wlkp.

Na ten moment funkcjonariusze czekali bardzo długo. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, czyli plan modyfikacji w art. 15a. Problem w tym, że propozycja nie do końca spełnia oczekiwań mundurowych, którzy liczą na to, że do wprowadzenia korekt w przygotowanym przez MSWiA dokumencie uda im się przekonać posłów i senatorów już na etapie prac parlamentarnych.

Jak podkreślał jeszcze w maju, w rozmowie z InfoSecurity24.pl, Maciej Wąsik, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, projekt zmian w art. 15a powstał na prośbę związków zawodowych, które dążyły do rozwiązania emerytalnego problemu służb i uregulowania kwestii zaliczania do emerytury lat pracy "z cywila". Związkowcy oczekiwali jednak, że przepis ten, czyli art. 15a, zostanie wykreślony. Tak się jednak nie stało, a wiceminister podkreślał, że propozycja MSWiA jest racjonalna i, co ważne, mieścić się ma w ramach budżetu, jakim dysponuje resort. 

Wyboista droga

O zmiany w mundurowej ustawie emerytalnej, które uregulowałyby kwestie zaliczania do emerytury lat pracy "z cywila" zabiegają od lat przedstawiciele niemal wszystkich mundurowych środowisk. Chodzi o zasady doliczania pracy cywilnej do emerytury dla funkcjonariuszy przyjętych po raz pierwszy do służby po 1 stycznia 1999 r. i przed 1 października 2003 r. Związkowcy chcą, aby dla funkcjonariuszy przyjętych w tym okresie zasady były takie same, jak dla funkcjonariuszy przyjętych przed 1 stycznia 1999 roku.

Na projekt mundurowi czekali aż do końca września 2020 roku i jak się szybko okazało przedstawione przez MSWiA propozycje nie do końca spełniły oczekiwania środowiska. Jeszcze na etapie konsultacji wewnątrzresortowych szereg uwag zgłosili związkowcy reprezentujący formacje podległe MSWiA, a wtórowali im m.in. funkcjonariusze Służby Więziennej, którzy zabiegają - z poparciem nadzorującego SW wiceministra sprawiedliwości - wnioskując o to, by projekt dotyczył także ich formacji. Zastrzeżenia, jakie zgłaszali, jeśli miałby zostać zaakceptowane, wpłynęłyby jednak na dość znaczącą zmianę pierwotnych założeń poczynionych przez MSWiA. 

Ostatecznie, resort zdecydował się wprowadzenie poprawki, zgodnie z którą grupa funkcjonariuszy - w momencie podejmowania decyzji o przejściu na emeryturę - będzie miała do wyboru dwie możliwości. Pierwszą z nich jest doliczenie przez tych funkcjonariuszy do emerytury mundurowej pracy cywilnej i tym samym pobieranie tylko emerytury mundurowej. Drugą możliwością jest niedoliczanie do emerytury mundurowej pracy cywilnej i zachowanie prawa do dwóch emerytur, tj. emerytury mundurowej i emerytury z ZUS - za pracę cywilną, po spełnieniu warunków wieku 60/65 lat. Jak okazało się w czerwcu, to jedyny element, który mundurowym w dokumencie przygotowanym przez resort spraw wewnętrznych i administracji się podoba. Wiadomo również, że na etapie uzgodnień resortowych rozwiązaniami objęci zostaną również mundurowi ze Służby Więziennej.

Jednocześnie informuję, że przesyłany do uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy zawierać będzie nową propozycję (art. 15ab) dającą funkcjonariuszowi możliwość wyboru ustalania emerytury na zasadach dotychczasowych, określonych w art.15a, lub nowych przedstawionych w art. 15aa.

fragment pisma Macieja Wąsika, sekretarza stanu w MSWiA do Michała Wosia, sekretarza stanu w resorcie sprawiedliwości

Projekt pojawił się 7 lipca br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, resort proponuje dodanie art. 15aa do ustawy zaopatrzeniowej oraz wprowadzenie zmian dostosowujących. Mundurowi, którzy zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. oraz którzy w dniu zwolnienia ze służby posiadają co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych (tj. okresy służby w Urzędzie Ochrony Państwa, Biurze Ochrony Rządu i służby wojskowej), będą mogli mieć uwzględnione w wysłudze emerytalnej poprzedzających służbę lub przypadających po zwolnieniu ze służby okresy składkowe i okresy opłacania składek (tzw. okresów pracy cywilnej). Okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek do wysługi emerytalnej, jeżeli emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Wprowadzone zostaną również przepisy dotyczące zasad ponownego ustalenia wysokości emerytury oraz przekazywania środków zgromadzonych w otwartym funduszu emerytalnym.

Co więcej, przepis przejściowy projektowanej ustawy umożliwia byłym funkcjonariuszom, których emerytury zostały ustalone na zasadach określonych w art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, a którzy spełnią warunek określony w niniejszej ustawie (co najmniej 25 lat służby), i którzy nie mają ustalonego prawa do emerytury na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ponowne ustalenie wysokości emerytury policyjnej z uwzględnieniem tzw. okresów pracy cywilnej.

Choć propozycja ta nie satysfakcjonuje związkowców i planują oni walkę o wprowadzenia w niej zmian już w trakcie prac w Sejmie i Senacie, to podkreślają równocześnie, że nawet w tym kształcie stanowi ona jakieś rozwiązanie problemu i nie zamierzają blokować prac. Pytanie, jak wpłynie to na dalsze negocjacje z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji?

MR

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 334
aaa
sobota, 17 lipca 2021, 09:13

Projekt nowego art. 15 a pokazuje tyko oszustwo, złodziejstwo i niezwykłą arogancję władzy wobec osób przyjętych do służby w latach 1999-2003. Gdy przyjmowano nas do służby zasady nabywania i obliczania emerytury były jasno określone np. dla policjantów i podkreślić należy że nie istniał żaden art. 15a. Teraz rządzący chcą zamknąć nam usta wprowadzając kolejny bubel zamiast zlikwidować przepisy wprowadzone wbrew ogólnym zasadom prawnym np. że prawo nie działa wstecz i na niekorzyść człowieka. Ponadto ustawa z 1998 r. o emeryturze z ZUS określała że wprowadzone wówczas nowe zasadny obliczania emerytury (były to 2 filary i trzeci dobrowolny) dotyczyły osób urodzonych po 31.12.1948 r. Jakoś wobec odchodzących na emeryturę mundurową po 1998 r. i urodzonych po 31.12.1948 r. nie stosowano przepisów emerytalnych ZUS z 1998 r., a przecież już były. To może trzeba przeliczyć od nowa te emerytury, bo skoro wszystkich urodzonych po 31.12.1948 r. dotyczy ustaw a ZUS, to wszystkich. Wtedy będzie sprawiedliwie.

Ryszard
sobota, 17 lipca 2021, 04:48

Zajmujemy się 15a ponad 20 lat, myślę że czas spojrzeć prawdzie w oczy, tu się już nic nie wydarzy. W przypadku 15aa sprawa jest jasna, zastanawiam się co z osobami które zostaną przy 15a, czy pozostanie drugie świadczenie za kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt lat, oto jest pytanie

A'tomek
piątek, 16 lipca 2021, 16:21

Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi zawsze o pieniądze, tak jest w przypadku 15a właściwie teraz już 15aa, podobnie zresztą jak że zrównaniem służb wojskowych, niestety, dla Państwa to obciążenie, bronią się rękoma i nogami przed tego typu zmianami. Obawiam się że podobna logika może obowiązywać w przypadku modernizacji, różnica polega na tym, że modernizacja to my wszyscy, nie mała grupa, wszyscy, stąd stawka jest za wysoka żeby to zbagatelizować. Ponadto bez modernizacji będziemy mieć zbiorowy exodus, nikt nie będzie siedział za te grosze pod ciągłą parą w stresie

Emeryt PL
piątek, 16 lipca 2021, 11:40

MIXX, włącz zdrowy rozsądek, uważasz że Państwo zmieni od ręki linie orzecznictwa i podważy wszystko co do tej pory "wyprodukowało"?, pomyśl trochę, wyroki TK zarówno w przypadku samego 15a jak i ZSW zapadły niekorzystne, dlaczego?, no wiesz, domyślasz się, zresztą, po tym co piszesz nie liczę na zbyt wiele refleksji. Zapadają obecnie wyroki korzystne, ludzie składają różnej maści apelacje, podobnie jak w przypadku 8a, stąd przestań patrzeć a zacznij widzieć, czasy się zmieniają, linia orzecznictwa też. Uważam że ludzie z ZSW doczekają się zrównania służby kandydackiej ZASTĘPCZEJ z zasadniczą, powód jest prosty, obowiązek był jeden, wojsko z zasady dla każdej ze służb było też jedno, mimo różnic to wciąż była obowiązkowa służba wojskowa, obowiązkowe wcielenie do armii a wybór miejsca służby średni, do zastępczej często szli ludzie z polecenia, no bo tak, rok służby, blisko domku, luzik, no i kasa się zgadzała, a w ZSW marny żołd, daleko, wycisk, służby non stop, itd .. stąd każdy kto mógł pchał się tam gdzie było lepiej, logiczne, i teraz co, mają być ci ludzie dyskryminowani, dyskredytowani bo tak stanowił system?, uruchom myślenie. Poza tym ludzie tracili pracę, oddawali lata życia żeby spełnić swój obywatelski obowiązek, to że obecnie nie ma wiele wyroków ws. dowodzi że zbyt mało ludzi się tym zajmuje, poczytaj wyroki SW, innych sądów, w tym apelacyjnych. Podział na dwa wojska jest niesprawiedliwy, niekonstytucyjny, dzieli na lepszą i gorszą służbę, po prostu, a okres ZSW został ostatecznie uznany za składkowy i słusznie, jaka wina tych co służyli Państwu że nikt za nich w tym czasie składek nie odprowadzał, nie miałeś na to wpływu i wyboru, szedłeś i cześć, masz być teraz za to ukarany, w imię czego?. Przeczytałem kilka wyroków, uważam że ZSW jest rozwojowe, myślę że ZZ nie chcą już wogóle się tym zajmować, bo chcą zamknąć na stałe tramt 15a i zapomnieć, a ZSW wciąż o tym przypomina i stanowi podstawę ubiegania się o art.15, co jest słuszne, nie odpuszczajcie tylko dlatego że ktoś tak pisze, zwykle pisze bo sam nie ma takiej szansy lub go boli że inny może skorzystać, a Wy róbcie swoje przyjaciele.

Michał
piątek, 16 lipca 2021, 16:13

Emeryt PL, pełna zgoda, pełna racja,dobre przykłady, no niestety jest tu i wszędzie sporo szkodników, "psów ogrodnika" co to samo nie wezmą i drugiemu nie dadzą, ale taki mamy klimat. Też myślę że obie służby są tożsame i każdy kto był wie że ten podział jest sztuczny i chodzi tylko o kasę, nic więcej

MiXX
czwartek, 15 lipca 2021, 21:47

Wypowiem się bo nie idzie czytać. Wiesiek daj sobie spokój. Początek masz dobry ale nie znasz dalszej części. Żołnierze wydusili na ustawie cywilnej że zsw to okres składkowy. Jeden 6 lat temu poszedł dalej czyli do SO a następnie do TK że realizując obowiązek Ojczyzny jest z tego powodu gorzej traktowany niż inni obywatele gdyż ZUS nazywa ten okres: fikcyjny okres składkowy. Podpierał się kandydacką, rolnikami i duchownymi z tamtego okresu oraz zsw po 99. Zarzucał dyskryminacje, złamanie zasady państwa prawa, złamanie konstytucji itp. Uczestnictwa w postępowaniu odmówił RPO. MPiPS pojechał po nim. TK pogonił mu kota. Niech sobie piszą w klubie wspólnej adoracji - te teksty że trzeba poruszyć sprawę wyżej są śmieszne. ZZ zapewne czytało uzasadnienie - nawet nie rusza tematu.

Kadrowiec
niedziela, 25 lipca 2021, 15:15

Egon nie o tym wypowiadał się TK. Nie pisz głupot do zapisu TK jak nie rozumiesz sformułowań TK

Egon
sobota, 17 lipca 2021, 19:45

MiXX, ale bzdura, kapitał jest uśredniany, żadne "O", gdzież ty się uchował, pisać nie znaczy rozumieć

MiXX
piątek, 16 lipca 2021, 15:36

Wyrok jest obowiązujący, TK wypowiedziało się jasno - nie mydlcie oczy, poza tym zgodnie z TK kapitał początkowy za ten okres będzie zawsze wynosił "0". Darek, Miller cofał mundurowych z niekorzystnej pomostówki mundurowej Buzka a ty go przywołujesz - bez jaj.

Radzio
sobota, 17 lipca 2021, 04:42

MiXX, nie masz zupełnie racji, kapitał jak najbardziej istnieje, nie jest wirtualny, dla służby ZSW przed 1999 też, z tymże jest uśredniany, czyli suma składek z pracy cywilnej przed 99 plus ZSW. Tak jak koledzy napisali, nie doczytałeś paru ważnych kwestii z ZSW czy 15a. Wyrok TK jest niekorzystny dla 8a, 15a, ZSW, itd .. na maksa się zawsze dziwię takim osobom jak Ty że są tak krótkowzroczni i mało oblatani w przepisach a wyrażają tyle subiektywnych opinii i sądów, kolejność nie ta, zabieram głos jak mam wiedzę, nigdy odwrotnie.

Marek
piątek, 16 lipca 2021, 11:06

Kolega powołuje stare przepisy z TK z dn. 24 lipca 2014 r., sygn. akt SK 53/13, poczytaj obecne odwołania, wyroki, korzystne rozstrzygnięcia, a takie były, a nie jakieś stare suchary które znalazłeś w necie. Związki nie są zainteresowane od początku art.15a, a nie tylko częścią ZSW, ten postulat nie mógł się przebić przeszło 20 lat, ostatecznie poległ, bo tak była linia systemowa poprzednich rządów, obecny też niechętnie chciał zmienić zapisy reform z 1999, a przecież wszyscy wiemy że to były błędne reformy, każdy kolejny rząd się od nich odżegnywał, ale nikt nie potrafi tego naprawić, taki super pakiecik zostawił po sobie pan Buzek i AWS.

Darek
piątek, 16 lipca 2021, 10:52

MIXX, produkujesz się kolego, tymczasem sprawa jest prosta. Sąd Apelacyjny w Lublinie z dnia 11 stycznia 2017 r., sygn. akt: III AUa 808/16, zgodnie z którym czytamy. “Czas zasadniczej służby wojskowej zalicza się do okresu pracy wymaganego do nabycia emerytury w niższym wieku emerytalnym (art. 184 w związku z art. 32 ust. 1 u.e.r.f.u.s.) Związki nie interesowały się tym tak samo jak innymi wariantami 15a, czyli wogóle, finał jest jaki jest, czyli 15aa.

Tweets InfoSecurity24