Projekt zmian w art. 15a doczekał się publikacji

7 lipca 2021, 16:55
KWP w Gorzowie Wlkp.
Fot. KWP w Gorzowie Wlkp.

Na ten moment funkcjonariusze czekali bardzo długo. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, czyli plan modyfikacji w art. 15a. Problem w tym, że propozycja nie do końca spełnia oczekiwań mundurowych, którzy liczą na to, że do wprowadzenia korekt w przygotowanym przez MSWiA dokumencie uda im się przekonać posłów i senatorów już na etapie prac parlamentarnych.

Jak podkreślał jeszcze w maju, w rozmowie z InfoSecurity24.pl, Maciej Wąsik, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, projekt zmian w art. 15a powstał na prośbę związków zawodowych, które dążyły do rozwiązania emerytalnego problemu służb i uregulowania kwestii zaliczania do emerytury lat pracy "z cywila". Związkowcy oczekiwali jednak, że przepis ten, czyli art. 15a, zostanie wykreślony. Tak się jednak nie stało, a wiceminister podkreślał, że propozycja MSWiA jest racjonalna i, co ważne, mieścić się ma w ramach budżetu, jakim dysponuje resort. 

Wyboista droga

O zmiany w mundurowej ustawie emerytalnej, które uregulowałyby kwestie zaliczania do emerytury lat pracy "z cywila" zabiegają od lat przedstawiciele niemal wszystkich mundurowych środowisk. Chodzi o zasady doliczania pracy cywilnej do emerytury dla funkcjonariuszy przyjętych po raz pierwszy do służby po 1 stycznia 1999 r. i przed 1 października 2003 r. Związkowcy chcą, aby dla funkcjonariuszy przyjętych w tym okresie zasady były takie same, jak dla funkcjonariuszy przyjętych przed 1 stycznia 1999 roku.

Na projekt mundurowi czekali aż do końca września 2020 roku i jak się szybko okazało przedstawione przez MSWiA propozycje nie do końca spełniły oczekiwania środowiska. Jeszcze na etapie konsultacji wewnątrzresortowych szereg uwag zgłosili związkowcy reprezentujący formacje podległe MSWiA, a wtórowali im m.in. funkcjonariusze Służby Więziennej, którzy zabiegają - z poparciem nadzorującego SW wiceministra sprawiedliwości - wnioskując o to, by projekt dotyczył także ich formacji. Zastrzeżenia, jakie zgłaszali, jeśli miałby zostać zaakceptowane, wpłynęłyby jednak na dość znaczącą zmianę pierwotnych założeń poczynionych przez MSWiA. 

Ostatecznie, resort zdecydował się wprowadzenie poprawki, zgodnie z którą grupa funkcjonariuszy - w momencie podejmowania decyzji o przejściu na emeryturę - będzie miała do wyboru dwie możliwości. Pierwszą z nich jest doliczenie przez tych funkcjonariuszy do emerytury mundurowej pracy cywilnej i tym samym pobieranie tylko emerytury mundurowej. Drugą możliwością jest niedoliczanie do emerytury mundurowej pracy cywilnej i zachowanie prawa do dwóch emerytur, tj. emerytury mundurowej i emerytury z ZUS - za pracę cywilną, po spełnieniu warunków wieku 60/65 lat. Jak okazało się w czerwcu, to jedyny element, który mundurowym w dokumencie przygotowanym przez resort spraw wewnętrznych i administracji się podoba. Wiadomo również, że na etapie uzgodnień resortowych rozwiązaniami objęci zostaną również mundurowi ze Służby Więziennej.

Jednocześnie informuję, że przesyłany do uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy zawierać będzie nową propozycję (art. 15ab) dającą funkcjonariuszowi możliwość wyboru ustalania emerytury na zasadach dotychczasowych, określonych w art.15a, lub nowych przedstawionych w art. 15aa.

fragment pisma Macieja Wąsika, sekretarza stanu w MSWiA do Michała Wosia, sekretarza stanu w resorcie sprawiedliwości

Projekt pojawił się 7 lipca br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, resort proponuje dodanie art. 15aa do ustawy zaopatrzeniowej oraz wprowadzenie zmian dostosowujących. Mundurowi, którzy zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. oraz którzy w dniu zwolnienia ze służby posiadają co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych (tj. okresy służby w Urzędzie Ochrony Państwa, Biurze Ochrony Rządu i służby wojskowej), będą mogli mieć uwzględnione w wysłudze emerytalnej poprzedzających służbę lub przypadających po zwolnieniu ze służby okresy składkowe i okresy opłacania składek (tzw. okresów pracy cywilnej). Okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek do wysługi emerytalnej, jeżeli emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Wprowadzone zostaną również przepisy dotyczące zasad ponownego ustalenia wysokości emerytury oraz przekazywania środków zgromadzonych w otwartym funduszu emerytalnym.

Co więcej, przepis przejściowy projektowanej ustawy umożliwia byłym funkcjonariuszom, których emerytury zostały ustalone na zasadach określonych w art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, a którzy spełnią warunek określony w niniejszej ustawie (co najmniej 25 lat służby), i którzy nie mają ustalonego prawa do emerytury na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ponowne ustalenie wysokości emerytury policyjnej z uwzględnieniem tzw. okresów pracy cywilnej.

Choć propozycja ta nie satysfakcjonuje związkowców i planują oni walkę o wprowadzenia w niej zmian już w trakcie prac w Sejmie i Senacie, to podkreślają równocześnie, że nawet w tym kształcie stanowi ona jakieś rozwiązanie problemu i nie zamierzają blokować prac. Pytanie, jak wpłynie to na dalsze negocjacje z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji?

MR

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 336
Andrzej
poniedziałek, 19 lipca 2021, 11:48

Czas mija, a tu dalej nic nie wiadomo, Panowie Związkowcy, zaraz mamy wrzesień, po wrześniu temat modernizacji przestaje istnieć, podajcie jakieś informacje opinii publicznej

20 lat w służbie
niedziela, 18 lipca 2021, 18:31

Smutne jest to, że pod płaszczykiem 15a umyka nam najważniejsze, modernizacja, często ludzie myślą że to tylko rozwój floty, inwestycje w budynki, sprzęt specjalistyczny czy też w kursy szkolenia czy inne dydaktyczne sektory, tymczasem modernizacja to przede wszystkim podwyżki pensji i dodatków, więc bez modernizacji będziecie zarabiać marne grosze przez co najmniej kilka lat. Nie sądzę aby przed 2023 coś się zmieniło, a potem wybory, kto wygra ten decyduje, może się okazać że następne podwyżki wypadną za 10 lat i to nie jest jakieś straszenie a zwykły pragmatyzm i nasza rodzima rzeczywistość. Pamiętacie, już była taka 8 latka bez prawie grosza podwyżek, Euro 2012 nie liczę, bo to była jakaś żałosna żenada.

Realista
niedziela, 18 lipca 2021, 15:11

Jeżeli związki wykażą się taką skutecznością w walce o modernizację jak "wywalczyli " 15a to chroń nas Panie Boże... przed zwiazkowcami i rządzacymi.

Zbynio
sobota, 17 lipca 2021, 18:53

Zobaczymy jaką skutecznością wykażą się ZZ przy modernizacji, jest lipiec, za chwilę sierpień i po balu panno lalu, czas na decyzje minie a my zostaniemy bez podwyżek na parę długich lat, wtedy dopiero powstanie prawdziwy problem emerytalny-kadrowy

99-03/15a/15aa/15ab
sobota, 17 lipca 2021, 14:09

To zostało wyjaśnione przez TK i Sądy. Nie miałeś ochrony praw nabytych, bo nie spełniałeś podstawowej przesłanki nabycia prawa do emerytury policyjnej w momencie wejścia zmiany, czyli brakło ochrony maksymalnie ukształtowanej ekspektatywy. W konsekwencji przepis 15a nie mógł tego prawa (dla 99-03) ani ekspektatywy retrospektywnie pozbawić. Słowem, nie mogli cię pozbawić czegoś czego w danym momencie nie miałeś, a nie miałeś, bo nie speałniałes przesłanki stażowej (15 lat) nie miałeś w tym momencie uprawnień, już tak kiedyś było, a było przecież 10 lat i trakcie służby z zmienili przepis na 15 lat, nikt nikogo o zdanie nie pytał, mieli prawo, bo tak stanowi prawo, masz emke i dopiero wtedy nabywasz realnych praw do ochrony. Poza tym na wstępie przyjęcia należałeś pod Powszechny System, nie byłeś w ZER, chcesz nie chcesz, to była próżnia, OFE odbierało ten przywilej, dziwny to był czas, ale tak było, wiele zawodów tego doświadczyło np. górnicy i inni, cofnięcie zegara korzystnie wracało ludzi pod ZER, innymi słowy prawo zezwala jeżeli przepis wchodzi z datą wsteczną i jest korzystny, wtedy chcesz czy nie, jest zgodny z literą prawa bo to profit, no w tamtym czasie był. A dziś, znowu to zrobili ale dali wybór 99-03, więc sprawa jest prosta, służysz 25 lat i dostaniesz zwrot lub musisz czekać do 65 r.ż i też masz zwrot na innych zasadach, tu nie ma nic o co mógłbyś się czepić. Owszem, zatrudniałeś się na takich zasadach, ale Państwo ma prawo je zmienić, ty nie masz praw nabytych, bo nie masz praw do emki w tej dacie. To samo zrobią tym z 18a na 25 lat, to też się nie utrzyma wiekami, tak to już jest, niż demograficzny, elastyczny system emerytalny, problemy gospodarcze i brak kadr, dodatkowo scena polityczna, dynamika wymusza, ciesz się że masz jeszcze wybór, następni nie będą mieć.

Onek
czwartek, 22 lipca 2021, 19:18

Każdy ma prawo do wypowiedzi własnego spojrzenia na temat byle by się trzymał przepisów a że to komuś nie pasuje to jego sprawa. Pisz na temat a nie co jest czyimś problemem !

Pinio
niedziela, 18 lipca 2021, 15:33

Onek, Twój problem polega na tym że Ty nie uznajesz istnienia reformy AWS-u ze stycznia 1999 pod którą podlegałeś, Ty jakbyś uważał że to to była jakaś fikcyjna, wirtualna reforma, że skoro przyjąłeś się do munduru to ciebie to nie obowiązywało, niestety obowiązywało, Ciebie i wiele różnych zawodów. Zaakceptuj ten stan, 15a było w tym czasie cofnięciem niekorzystnych zapisów z 1999, dzięki temu teraz masz opcje 15aa,15a czyli wybór 15ab

Onek
niedziela, 18 lipca 2021, 00:57

Gdyby tak było jak piszesz wszyscy którzy nie mieli min stażu 15 lat przed 01.01.2013 powinni w wyniku reformy Tuska przeskoczyć z 15 na 25 lat a tak nie było. Ponadto 15 lat było zawsze - od lat 50. 10 lat weszło jako wyłom aby pozbyć się po zmianach ustrojowych tych którzy nie nadawali się lub nie rokowali do pracy w nowych realiach, nie mieli 15 ale przekroczyli 10 lat. Przepis powstał na przepisie dotyczącym milicjantów którzy popełnili przestępstwo w służbie uniemożliwiające dalszą prace ale mieli 10 lat i mogli doliczać cywila do wysługi i dostać niepełne świadczenie.

Lechu
niedziela, 18 lipca 2021, 15:25

Onek, co ty opowiadasz?, od 2013 weszła nowa reforma mundurowa, rozumiesz, nowa reforma 18a/25/55, od daty 01.01.2013 następował reset, wszyscy którzy przyjęli się po tej dacie byli przyjmowani na tych warunkach, nowych zasadach. U ciebie w 01.01.1999 też weszła nowa reforma, którą w 2003 zmieniła ustawa 15a zmieniająca zasady reformy ze stycznia 1999, twój fart że weszła, wróciłeś pod ZER. Buzek narobił bałaganu, 15a to porządkowało, a ty starasz się na siłę naginać pod swój tok rozumowania reformy i dyskutować z wyrokami egzekutywy, legislatywy i wymiaru sprawiedliwości, taka jest linia orzecznictwa, nie moja czy twoja.

Romek
sobota, 17 lipca 2021, 16:52

,,nie mogli cię pozbawić czegoś czego w danym momencie nie miałeś” Funkcjonariusz policji przyjęty do służby w latach 99-03 tak samo jak każdy inny obywatel RP oraz funkcjonariusz przyjęty przed reformą ZUS w 1999r. miał prawo do tego aby do świadczenia emerytalnego doliczyć okres nieskładkowy za 5 lat studiów. Policjant po tym jak odejdzie na emeryturę z ZER to np. z uwagi na stan zdrowia nie będzie mógł podjąć pracy i odprowadzać składek do ZUS. Skutkuje to tym, że nie odzyska 5 lat jakie poświęcił na studia. W policji też są potrzebni min. prawnicy, psychologowie, czy absolwenci politechnik. Po 2003r. potraktowano Naszą formację jak tumanów w szeregi której nie wstępują ludzie po studiach dziennych. Pozbawiono nas prawa które przysługuje każdemu obywatelowi w tym kraju. Czy Nasza służba jest czymś gorszym od pracy jaką inni obywatele wykonują w cywilu. Dlaczego nie możemy tak jak inni obywatele odzyskać wydatków jakie My i Nasi rodzice ponieśliśmy w związku z studiami. Dotyczy to wszystkich policjantów przyjętych po reformie ZUS z 1999r. Z tego względu art. 15a w odniesieniu do okresów nieskładkowych za czas studiów powinien zostać zniesiony.

Viktor
sobota, 17 lipca 2021, 23:33

Romek, wszystkie składniki doliczenia są wliczane w myśl obowiązującego prawa na dzień uzyskania emerytury, doliczają to organy wyznaczone, skoro przyjąłeś się w 99-03 to będą Cię liczyć wg. obowiązujących przepisów od dnia nabycia uprawnień w górę, masz uprawnienia, odchodzisz, jesteś liczony wg. stanu faktycznego, daty nabycia uprawnień, dla mnie logiczne, no chyba że źle rozumuje

Karmel
sobota, 17 lipca 2021, 23:24

Studia wyższe, ukończone w systemie dziennym, podlegają zaliczeniu jako okres nieskładkowy art. 7 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.) do stażu emerytalnego (wysługi lat). Studia nie mają nic totalnie wspólnego ze służbą, na jakiej podstawie ma to być okres wliczany do służby?, w ten sposób "wieczny student" który studiuje 10 lat popracowałby 5 i na emeryturę, no bez jaj, moim zdaniem słuszne liczenie, sam fakt doliczania studiów po 0.7% to spory profit.

Tweets InfoSecurity24