Ile Policja zapłaciła za nowe śmigłowce Bell-407GXi? [NEWS InfoSecurity24.pl]

February 8, 2019, 11:21
Zrzut ekranu 2019-02-08 o 11.10.12
Fot. Bell Helicopter

W ostatnich dniach Policja poinformowała o podpisaniu umowy na trzy śmigłowce Bell-407GXi, które - obok kupionych w ubiegłym roku maszyn Black Hawk - znacząco poprawią stan mocno już wysłużonej policyjnej floty śmigłowców. KGP, informując o zakupie, nie podała jednak kwoty jaką przeznaczyła na zakup maszyn. Z informacji do jakich dotarł InfoSecurity24.pl wynika, że wartość całej umowy to ponad 60 mln złotych brutto, a więc o ponad 8 mln złotych więcej niż Policja planowała przeznaczyć na wiropłaty w dwóch unieważnionych w zeszłym roku przetargach.

O tym, że Policja usiłuje kupić trzy lekkie śmigłowce wiadomo było od dawna. Dwa unieważnione przetargi sprawiły jednak, że KGP zdecydowała się na zakup maszyn z pominięciem procedur przetargowych. Zastosowanie procedury z wolnej ręki zapowiadał w rozmowie z InfoSecurity24.pl Komendant Główny Policji gen. insp. Jarosław Szymczyk, a niedługo potem sam fakt prowadzenia postępowania potwierdził rzecznik KGP insp. Mariusz Ciarka. 

1 lutego br. Komenda Główna Policji poinformowała o podpisaniu umowy z firmą Bell Helicopter Textron Inc., która obejmuje dostawę trzech śmigłowców Bell-407GXi. Jednak w komunikacie dotyczącym umowy formacja nie informowała o tym, ile warty jest podpisany kontrakt. Z informacji do jakich udało się dotrzeć InfoSecurity24.pl wynika, że wartość umowy to 50 081 300,80 zł netto, co oznacza że jej wartość brutto szacuje się na 61,6 mln zł - a więc o ponad 8 mln zł więcej niż zakładano w przypadku dwóch ubiegłorocznych postępowań.

Postępowanie przeprowadzono na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy prawo zamówień publicznych zakończone podpisaniem umowy na dostawę 3 szt. śmigłowców Bell-407GXi z firmą Bell Helicopter Textron Inc. Wartość umowy wynosi 50 081 300,80 zł netto, przy czym kwota ta obejmuje dostawę 3 śmigłowców, szkolenie personelu latającego i technicznego niezbędnego do użytkowania śmigłowcowe oraz wyposażenie i materiały obsługowe.

insp. Mariusz Ciarka, Rzecznik Prasowy Komendanta Głównego Policji

Jak podkreśla KGP, umowa nie obejmuje jedynie zakupu samych śmigłowców. W jej skład wchodzi także, szkolenie personelu latającego i technicznego niezbędnego do użytkowania śmigłowcowe oraz wyposażenie i materiały obsługowe. Mimo wysłanych pytań, KGP nie odpowiedziała skąd pochodzą dodatkowe środki, jakie będzie musiała przeznaczyć na zakup tych maszyn. 

Bell 407 to płatowiec będący kolejnym pokoleniem wywodzącym się od używanych przez polską policję śmigłowców Bell 206, a dokładnie od powiększonej wersji Bell 206L LongRanger. Wyróżnia się przede wszystkim większą kabiną i czterołopatowym śmigłem, oraz nową jednostką napędową. Formacja zdecydowała się na najnowszy wariant Bell 407GXi, wyposażony w cyfrową awionikę G1000H NXi Integrated Flight Deck firmy Garmin i silnikiem Rolls-Royce M250-C47E/4 FADEC o mocy ponad 700 KM z systemem cyfrowego sterowania i kontroli (FADEC). Maszyna może zabrać dwuosobową załogę i pięciu pasażerów, osiągając prędkość 246 km/h. 

Analizując wartość zamówienia można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że pozyskane maszyny w niewielkim stopniu odbiegają od podstawowej konfiguracji płatowca i nie zostały wyposażone w zaawansowane systemy obserwacyjne, stosowane na policyjnych śmigłowcach patrolowych. Z informacji uzyskanych przez InfoSecurity24.pl wynika, że główne zmiany to zastosowanie systemu łączności policyjnej i dostosowanie kabiny do pilotażu w goglach noktowizyjnych. Relatywnie niska wartość umowy, która obejmuje również szkolenie pilotów i personelu naziemnego oraz wyposażenie obsługowe, wskazuje też na ograniczony pakiet obsługowy i serwisowy. Ze względu na liczną reprezentację w policyjnej flocie śmigłowców Bell (trzy maszyny obecnie eksploatowane i trzy kolejne zamówione) uzasadnione zdaje się być zawarcie kompleksowej umowy dotyczącej wsparcia eksploatacji całej floty. Ułatwieniem jest tu z pewnością umiejscowienie hubu serwisowego firmy Bell w czeskiej Pradze.

DM/JS

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Piotr
Sunday, February 10, 2019, 23:50

@H tak na szczęście PiS sprzedał PZL Mielec ktory produkował M28 Bryza której praktycznie poza polską armią nikt nie kupował oraz Dromadera. Zaklady w Mielcu jakby nie zostały sprywatyzowane to poprostu zawaliłyby sie i dosłownie i w przenośni. Okazuje sie, że prywatyzacja Mielca była strzalem w "10" bo w znacznym stopniu produkujemy i montujemy Black Hawka przez złośliwych nazywanego "bieda hawkiem" co jest chyba tylko wyrazem frustracji i ignorancji, pozatym utrzymano w linii M28 Bryza i Dromadera czyli jakby nie było inwestor zadbal o to, żeby podtrzymać produkcję samolotów ktore wczesniej zaklady miały w ofercie. Zapytajmy co produkuje PZL Świdnik? Chodzi mi o finalny produkt? Odpowiedź brzmi, nic na chwilę obecną są podwykonawcą Leonardo w zakresie komponentów, produkują jakies płyty do AW101 czy inne komponenty, kadłuby kompozytowe, ale zlecen na zakup nowych maszyn nie ma, bo praktycznie wygasili praktycznie produkcję Sokoła, Puszczyka zarzucili bo nie chciało im się go modyfikować, tak teraz wyglada to tak, że Świdnik zamiast finalnie wypuszczać gotowe śmigłowce robi jako tani podwykonawca dla zachodnich firm. Podobno jest nadzieja na montaż AW101 warunkiem jest zamówienie min. 16 sztuk tego śmigłowca przez wojsko.

H
Sunday, February 10, 2019, 16:31

Dla przypomnienia,PIS sprzedał PZL Mielec.

Frank
Sunday, February 10, 2019, 01:00

@gts po 1. nie wiem czy produkujesz czy powielasz mity na temat S70i, ja śledzę prasę lotniczą nie tylko polską i jednym tchem wymienię ci różnice między UH-60M i S70i: UH-60M posiadają system Fly-by-Wire a co za tym idzie inny FADEC w przypadku S70i zastosowano FADEC Z wersji Lima, w UH-60M jest nieco zmieniona awionika ktora jest dedykowana specjalnie dla US ARMY, w UH60M jest zastosowany system rozpraszania gazów wylotowych. To wszystko reszta czyli silniki, przekładnie i wirnik jest identyczny, co jest jeszcze opcją w S70i to to, że wirnik moze posiadac opcję przeciwoblodzeniową bez niej śmiglowiec jest lżejszy o ok. 90kg, poza tym to ten sam kompozytowy wirnik. Porównując ceny H225 i S70i brałem pod uwagę sam śmiglowiec bez specjalistycznego wyposażenia, trudno zdobyć info nt. ceny H225 (producent woli aby ta kwestia byla tajemnicą handlową) udalo mi sie tylko zdobyc info od jednej z firm leasingujących smigłowce z USA konkretnie Milestone Aviation ktora kilka lat temu kupiła w sumie 30szt. H225 za jednostkową cenę w przeliczeniu na ówczesny kurs USD-PLN ok. 90 mln zł co odpowiadało gołej maszynie nawet wyciągarki nie miała. Po 2. MSW kupiło to co chciało w niższej cenie o zbliżonych parametrach, użytkujemy już Bell'e dlatego sensowniej było kupić kolejne maszyny Bell żeby bylo je wygodniej serwisować, co do podstawowej konfiguracji Bell 407 i H125 to Bell zabiera na pokład 1 osobę więcej, co w przypadku Policji ma znaczenie. Po 3. Koszt śmigłowca to cena orientacyjna zapewne podajesz tą kwote z wikipedii, a możesz ją potwierdzić jakimś kontraktem pomiędzy producentem a kupującym? Dla twojej wiadomości cena bell 407gx to ok. 3 mln .

Piotr
Saturday, February 9, 2019, 23:30

Zakłady PZL Świdnik zlikwidowano czy jak kto woli sprywatyzowano w 2010 roku za kadencji premiera Donalda T., zakłady ktore miały koncepcję na przyszłość i plany rozwojowe, niestety ktoś bardzo chciał się pozbyć PZL Świdnik.

w
Saturday, February 9, 2019, 21:47

do "Romek". Ale dalej wytwarzany byłby w Świdniku, ludzie mieliby pracę, moze i byłby dalszy rozwój. Nie róznisz sie od tych co "prywatyzowali" państwowym ale zagranicznym firmom polskie zakłady. Nasze wojsko nie chcialo SW-4 bo ma 1 silnik. Bo padło hasło "likwidujemty polski przemysł. I zlikwidowano. Ten ma wiecej ?? Tez P&W