Trzy śmigłowce Bell dla Policji. Kolejny zakup z wolnej ręki

1 lutego 2019, 12:55
Bell, policja., fot. Bell
Bell-407GXi, fot. Bell

Komendant Główny Policji gen. insp. Jarosław Szymczyk podpisał umowę na zakup trzech śmigłowców patrolowo-obserwacyjnych typu Bell-407GXi dla polskiej Policji - informuje formacja. Szef KGP pozyskanie sprzętu "z wolnej ręki" zapowiadał jeszcze w listopadowej rozmowie z InfoSecurity24.pl. Ich zakup ma umożliwić realizację jednego z kluczowych elementów programu modernizacji służb mundurowych, którego celem jest odbudowa policyjnego lotnictwa.

Jak informuje Policja, umowa została podpisana z amerykańskim producentem śmigłowców typu Bell - firmą Bell Textron Helicopter Inc. z siedzibą w Fort Worth. Pierwszy śmigłowiec ma trafić na wyposażenie Policji do końca bieżącego roku, a dwa kolejne do końca marca 2020 r. Doposażenie lotnictwa w śmigłowce patrolowo-obserwacyjne pozwoli na zastąpienie wycofanych z eksploatacji, wiekowych i wysłużonych śmigłowców Mi-2.

Wersja GXi, to najnowsza modyfikacja śmigłowca Bell-407, która do produkcji weszła w ubiegłym roku. Nowa awionika i osiągi mają predysponować te maszyny do wykorzystania do zadań wymagających długotrwałego przebywania w powietrzu z jednoczesnym zapewnieniem niskich kosztów eksploatacji. Zamówione śmigłowce będą dodatkowo posiadały modyfikacje dostosowujące je do wymagań w zakresie zadań realizowanych na rzecz wszystkich służb Policji.

Komenda Główna Policji nie udzieliła informacji dotyczących środków jakimi dysponowała na zakup śmigłowców, nie wiadomo również na razie ile ostatecznie wydała na pozyskanie maszyn Bell 407GXi. Należy jednak założyć, że skoro w dwóch postępowaniach przetargowych środki te nie zostały istotnie zwiększone, Policja dalej starała się pozyskać trzy śmigłowce w cenie dwóch lub musiała znacząco zwiększyć środki przeznaczone na ten cel.

Zakup Bella to również potwierdzenie nieoficjalnych informacji, do których InfoSecurity24.pl dotarł w grudniu 2018 roku, mówiących o tym, że wstępne analizy dotyczące możliwości zakupu trzech śmigłowców jednosilnikowych dotyczą właśnie maszyn tej amerykańskiej firmy.

Przypomnijmy, że dwa realizowane w 2018 roku przetargi na zakup pozyskanych właśnie maszyn zakończyły się bez rozstrzygnięcia. Pierwsze postępowanie unieważniono w kwietniu 2018 roku, ze względu na cenę znacznie przekraczającą wyasygnowane środki. W drugim przypadku cena również nie mieściła się w zakładanym budżecie, ale przyczyną anulowania w postępowania w październiku 2018 roku było uznanie jedynej oferty za nie spełniającą specyfikacji technicznej. Co istotne, w obu postępowaniach złożono tylko jedną ofertę, która dotyczyła trzech śmigłowców Airbus Helicopters H125 Écureuil dostarczanych przez spółkę Heli-Invest.

Tutaj mamy sytuację, która pokazuje, jak wygląda kwestia przetargowa w tego typu zakupach. Tak jak Pan zauważył, za nami dwa nieudane przetargi, co jednak ciekawe w obydwu przypadkach praktycznie z winy oferentów, bo oferty nie spełniały wymagań SIWZ. Dzisiaj daje nam to kolejną możliwość, bo przepisy pozwalają na to, żeby po dwóch nieudanych przetargach, wejść w tryb zamówienia „z wolnej ręki”. I chyba skorzystamy z tej możliwości.

gen. insp. Jarosław Szymczyk, Komendant Główny Policji 

Przy ubiegłorocznym budżecie KGP na ten cel w wysokości 53 mln zł, w pierwszym postępowaniu zaproponowana cena wynosiła ponad 77 mln zł, a w drugim, ze względu na wydłużenie terminu dostawy nieco mniej, bo 73 mln zł. W związku z tym, już w październiku  2018 roku prognozowaliśmy, że podobnie jak w przypadku zakupu śmigłowców Black Hawk, Policja zdecyduje się na zakup z wolnej ręki. Potwierdzenie redakcja InfoSecurity24.pl otrzymała ostatecznie w grudniu 2018 roku, od rzecznika prasowego KGP insp. Mariusza Ciarki.

MR/DM

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 49
bender
czwartek, 7 lutego 2019, 12:54

W sumie fajny śmigłowiec i może być użyty jako pojazd dyspozycyjny czyli taksówka, ale do celów patrolowo-obserwacyjnych to w zupełności by im wystarczyły znacznie tańsze w zakupie i eksploatacji Camcoptery od Schiebela.

Gts
poniedziałek, 4 lutego 2019, 08:08

Kos, tu jest mowa o H125, tez sie z racji zapatrzenia w LPR na to lapie. H135 to smiglowiec z 2 silnikami znacznie drozszy jego cena to 6.10 mln bez pakietow, ktore jak widzimy po ofercie airbusa na H125 wlasciwie podwajaja cene. Niestety jak wielu z was tez nie rozumiem tego zakupu, wychodzi na to ze odrzucamy jedyna oferte w przetargu bo przekracza budzet po czym z wolnej reki kupujemy cos drozszego. Prokurator?

Gts
poniedziałek, 4 lutego 2019, 08:03

H125 wg danych z dosc poczytnej strony internetowej kosztuje 2.9 mln , Bell 407 gxi 3.10 mln . Wszystkie koszty rowniez sa wyzsze u Bella. Jesli gdzies pisalem o H135 mea culpa, zapatrzony jestem w LPR. Wszystko zalezy od wyposazenia oraz dostarczanych pakietow. Poniewaz gxi to najnowsza wersja, nie sadze aby policja zrezygnowala z pakietu szkoleniowego. Ciagle nie wiemy czy jest taniej czy drozej niz zaproponowal Airbus. Obawiam sie jednak ze skoro jest cisza to moze byc drozej. Jaki jest w takim razie sens takiego zakupu, poza zdeterminowaniem maszyny, ktora sie chce pozyskac? Poza kleczeniem przed sojusznikiem?

sojer
niedziela, 3 lutego 2019, 22:34

W tym kraju nie da się niczego kupić tanio i z offsetem przez przetarg... wszystko musi być na łapu capu albo wcale.

Wojciech
niedziela, 3 lutego 2019, 17:57

Dlaczego nie kupili polskich sw-4 puszczyk?