Rosyjska latająca karetka na paryskich targach

24 czerwca 2019, 11:27
Ansat JSabak 2
Fot. J.Sabak

W 2019 roku po raz pierwszy w Paryżu zaprezentowano nowy rosyjski lekki śmigłowiec Ansat produkowany przez Kazan Helicopters. Maszyna charakteryzuje się zwartą konstrukcją i pojemną kabiną, która predestynuje ją szczególnie do zadań ratowniczych i transportu medycznego.

Rosyjski przemysł lotniczy nie mógł prezentować w Paryżu maszyn wojskowych, dlatego nacisk położono na konstrukcje cywilne, przeznaczone dla służb ratowniczych i porządkowych. Stąd bardzo aktywna promocja śmigłowca Ansat, która obejmowała nie tylko prezentację w locie i na ekspozycji statycznej. Warto przypomnieć, że poprzednio cywilny rosyjski śmigłowiec był prezentowany podczas Paris Air Show 30 lat temu i był to pokazany w roku 1989 Mi-17WA "Ambulans".

image
Ansat z umieszczonym na wsporniku podwozia systemem komunikacji satelitarnej. Fot. J.Sabak

Śmigłowiec Ansat to nowoczesna, lekka maszyna, mogąca zabrać do 8 osób, dwa komplety noszy i medyków ze sprzętem lub 1000 kg ładunku w kabinie. Dostęp do kabiny pasażerskiej zapewniają odsuwane drzwi boczne oraz odchylany w dół właz tylny, mogący służyć np. do załadunku noszy.

Ansat w prezentowanej wersji posiada elektroniczny system sterowania typu fly-by-wire i cyfrową awionikę, system ostrzegania przed bliskością ziemi oraz ostrza do cięcia drutów w przypadku kolizji z linią napowietrzną. Maszyna rozwija prędkość maksymalną do 275 km/h i może pozostawać w powietrzu 3 godziny i 20 minut osiągając zasięg ponad 540 km. Pułap operacyjny został oficjalnie zwiększony w styczniu 2019 roku do 3500 m, a zakres dopuszczalnych temperatur do minus 45°С i plus 50°С po ubiegłorocznych testach realizowanych m. in. na górze Elbrus.

image
Pokaz tatarstańskich gimnastyczek podczas prezentacji dla dziennikarzy. Fot. J.Sabak

W wersji wyposażonej w podwozie kołowe i zdwojoną sterownicę Ansat-U, maszyna wykorzystywana jest przez siły zbrojne Rosji do szkolenia pilotów. Wariant cywilny z podwoziem płozowym jest dostępny na rynku od ubiegłego roku. Jest to popularna w Rosji maszyna MEDEVAC Ansat-M. 20 śmigłowców jest obecnie wykorzystywanych w Chinach, ale firma poszukuje nowych rynków zbytu.

W tym celu podczas Paris Air Show 2019 zawarto umowę z austriacką firmą Air Ambulance Technology w celu opracowania i certyfikacji, zarówno w Rosji jak i w Europie, modułu medycznego dla śmigłowca Ansat. Producent liczy szczególnie na zamówienia z krajów, których ostry klimat i trudne warunki eksploatacji mogą stanowić wyzwanie dla bardziej wymagających konstrukcji.

KomentarzeLiczba komentarzy: 2
Fanklub Daviena
poniedziałek, 24 czerwca 2019, 23:51

Takie coś mogłaby produkować Polska gdyby po cenie złomu nie sprzedała Świdnika, PZL Rzeszów itp...