Straż Graniczna szuka śmigłowca

21 maja 2018, 12:35
550_800_crop__ozrmqs_e59ffa859ab8cc35a9c2139d5a8dd27d
zdjęcie ilustracyjne/fot. Straż Graniczna
  • Śmigłowiec ma służyć do wykonywania przez lotnictwo Straży Granicznej lotów operacyjnych (patrolowo-rozpoznawczych) i dyspozycyjnych nad obszarem lądowym;
  • Przy ocenie złożonych ofert pod uwagę głównie cena (60 proc.) oraz czas wykonania naprawy reklamacyjnej u producenta lub w autoryzowanym serwisie producenta (20 proc.);
  • Maszyna ma trafić do Wydziału Techniki Lotniczej Zarządu Granicznego KG Straży Granicznej w Nowym Sączu do października 2019 roku.

O śmigłowcach dla służb mundurowych mówi się ostatnio głównie w kontekście ich zakupu przez Policję. Jednak nie tylko ona chce unowocześnić i powiększyć swoją latającą flotę. Straż Graniczna opublikowała ogłoszenie o zamówieniu wielozadaniowej, dwusilnikowej maszyny, na którą planuje przeznaczyć do 40 mln złotych. Termin składania ofert mija 26 czerwca.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa jednego, fabrycznie nowego (wyprodukowanego nie wcześniej niż w 2017 roku) śmigłowca wielozadaniowego dwusilnikowego turbinowego, z liczbą co najmniej 6 miejsc (w zależności od konfiguracji), który ma służyć do wykonywania przez lotnictwo Straży Granicznej lotów operacyjnych (patrolowo-rozpoznawczych) i dyspozycyjnych nad obszarem lądowym. Zapas paliwa powinien wystarczyć na trzy godziny lotu z prędkością ekonomiczną, a śmigłowiec powinien posiadać rezerwę pozwalającą na dodatkowe 30 min pracy w powietrzu.

W skład wyposażenia dodatkowego, jakie chce umieścić w ramach zabudowy na pokładzie maszyny Straż Graniczna, znajdują się m.in. fabrycznie nowy system obserwacji lotniczej, reflektor-szperacz oraz 2 radiotelefony cyfrowe łączności służbowej SG.

Śmigłowiec wraz z wyposażeniem dodatkowym ma posiadać certyfikat typu EASA lub równoważny (tj. uznawany przez EASA) i spełniać wszystkie wymogi do jego zarejestrowania we właściwych rejestrach tzn. w rejestrze statków powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) i w rejestrze statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego. Maszyna musi być też certyfikowana do wykonywania lotów VFR-Dzień, VFR-Noc i IFR.

Zgodnie z opisem zamówienia, firma która wygra przetarg, będzie też zobowiązana do przeprowadzenia szkolenia dla trzech operatorów systemów pokładowych w zakresie użytkowania i obsługi wyposażenia dodatkowego.

Straż Graniczna, wymaga, by gwarancja udzielona m.in. na zespół napędowy, awionikę, system obserwacji lotniczej czy reflektor wynosiła minimum 24 miesiące lub 500 godzin lotu (pracy).

Przy ocenie złożonych ofert pod uwagę brana będzie głównie cena (60 proc.) oraz czas wykonania naprawy reklamacyjnej u producenta lub w autoryzowanym serwisie producenta (20 proc.). Pozostałe 20 proc. to gwarancja na płatowiec wraz z wyrobami kompletującymi (4 proc.), gwarancja na zespół napędowy wraz z osprzętem (4 proc.), gwarancja na awionikę (4 proc.), gwarancja na system obserwacji lotniczej (4 proc.) oraz gwarancja na reflektor-szperacz (4 proc.).

Zgodnie z ogłoszeniem, śmigłowiec ma trafić do Wydziału Techniki Lotniczej Zarządu Granicznego KG Straży Granicznej w Nowym Sączu do października 2019 roku.

Przypomnijmy, w ostatnim czasie o śmigłowcach dla służb mundurowych pisaliśmy w związku z zakupem maszyn przez Policję. KGP szukała 3 jednosilnikowych śmigłowców, jednak przetarg został unieważniony, ze względu na przekroczenie przez jedynego oferenta zakładanego przez mundurowych budżetu. Policja, co potwierdził komendant główny, prowadzi też obecnie negocjacje na zakup dwóch Black Hawków, co z kolei, jak pisaliśmy w ubiegłym tygodniu, będzie przedmiotem posiedzenia Krajowej Izby Odwoławczej.

KomentarzeLiczba komentarzy: 29
alkaprim
wtorek, 22 maja 2018, 16:32

Rzeczywiście elektryzująca wiadomość-jeden śmigłowiec potrzebny od zaraz.Normalnie serce rośnie i duma rozpiera.Teraz będą licytacje który i jaki będzie odpowiedni dla naszego powietrza.

Airman
wtorek, 22 maja 2018, 11:14

Powinni oprzeć się na śmigłowcach Leonardo. W tym przypadku AW109 bo mamy w Polsce bazę produkcyjną i serwisową.

xyz470
wtorek, 22 maja 2018, 00:30

Powinniśmy iść w jeden rodzaj śmigłowca podstawowego dla policji, LPR i straży granicznej. Według mnie najlepszym rozwiązaniem jest H145 i tyle w temacie. Na tej bazie można mieć nadzieję na zbudowanie bazy serwisowej i kompetencyjnej z prawdziwego zdarzenia.

Czesio
wtorek, 22 maja 2018, 00:10

Najłatwiej śmiglaka dla SG można znaleźć w Krakowie, w Muzeum Lotnictwa stoją Mi-1 i Mi-2.

Maciek
poniedziałek, 21 maja 2018, 23:53

Nie rozumiem po co SG śmigłowiec. Rozpoznanie skutecznie i o wiele taniej robi się dronami, a \"loty dyspozycyjne\" - wygląda to na zwykłe wożenie tyłka. Tę kasę można naprawdę sensowniej wydać.