Tur dotarł do Katowic [WIDEO]

21 października 2020, 07:46
Tur VI Śląsk
Fot. Policja Śląska

Śląscy kontrterroryści otrzymali nowy, wysokiej klasy sprzęt do zadań specjalnych - lekki transporter opancerzony TUR VI/LTO - informuje Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach. 

Jak podkreśla śląska policja, TUR VI jest dostosowany do potrzeb policyjnych komandosów. Nic dziwnego, gdyż specjalny zespół z policji uczestniczył w każdym etapie produkcji i badania pojazdów. Sprawdzano przede wszystkim ergonomię i zgodność z produktem, który został zamówiony. Podkreślali to również m.in. przedstawiciele firmy Concept z Bielska-Białej, odpowiedzialnej za rampy szturmowe. Powodem był m.in. pojazd-baza, który wymuszał na zamontowanej rampie niestandardowy sposób montowania. Drugie wyzwanie stanowiło wymaganie, by rampa nie tylko pozwalała na operowanie z wysokości, ale pochylała się w kierunku podłoża. 12-tonowy, 8-osobowy transporter posiada m.in. opancerzenie, system przeciwpożarowy, zabezpieczenie załogi przez bojowymi środkami trującymi, luki strzelnicze, taran, wyciągarkę i inne wyposażenie, przeznaczone do działań prowadzonych przez jednostki specjalne. 

Formacja od niedawna ma już komplet zamówionych w Kutnie LTO. Trzy ostatnie pojazdy, z ośmiu, odebrane zostały 16 i 17 września br. Na zakup kolejnych tego typu transporterów dla policji chyba nie ma co się w najbliższym czasie spodziewać, choć formacja podkreśla, że optymalnie byłoby, gdyby każdy garnizon w kraju dysponował takim sprzętem. Na razie więc policja stara się Tury rozmieścić tak, by można było nimi dysponować we wszystkich regionach kraju. Wiadomo, że w dwa LTO zostanie wyposażony garnizon mazowiecki, z kolei po jednym otrzymają garnizony: zachodniopomorski, pomorski, dolnośląski, podlaski, małopolski i właśnie śląski.

Kontrterroryści mogą jednak dostać niedługo nieoznakowany pojazd osobowo-terenowy skrycie opancerzony. Po koniec września formacja zdecydowała, że najkorzystniejszą ofertę w tym postępowaniu złożyło konsorcjum firm Zdunek Premium i Hibneryt. Za dwie terenówki, skrycie opancerzone - druga trafić ma do Centralnego Biura Śledczego Policji - z napędem 4x4 Komenda Główna Policji zapłacić ma dokładnie 4 669 080 złotych brutto, czyli trochę więcej niż pierwotnie wynosił jej budżet. Na ich zakup formacja przeznaczyła bowiem ponad 3,252 mln złotych netto, czyli 4 mln złotych brutto. Biorąc pod uwagę wartość oferty można przypuszczać, że policji zostały zaoferowane skrycie opancerzone SUV-y klasy premium, takie jak BMW X5 Protection VR6. 

Jeszcze we wrześniu br, podczas spotkania Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, pierwszy zastępca komendanta głównego Policji nadinsp. Dariusz Augustyniak, podkreślał, że transportery opancerzone to "nowy, niezbędny sprzęt w pododdziałach kontrterrorystycznych – wycofujemy stare pojazdy i wprowadzamy nowoczesny polski sprzęt produkowany przez zakłady w Kutnie". "Jest to zakup niezbędny z punktu widzenia poprawy bezpieczeństwa policjantów pododdziałów kontrterrorystycznych" - dodał. 

Mocny jak Tur

Policjanci z katowickiego Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji otrzymali właśnie specjalistyczny pojazd, przydatny do realizacji zadań specjalnych, związanych m.in. z walką z terroryzmem - informuje śląska policja. Jak przypomina jednostka, TUR VI/LTO jest produkowany przez AMZ Kutno na bazie pojazdu MAN TGM 4x4. Konstrukcja należy do rodziny pojazdów TUR, które w podstawowych wersjach są przeznaczone dla wojska.

W przeciwieństwie do swoich wojskowych odpowiedników, w transporterze TUR VI/LTO wizualnie obniżone zostało zawieszenie transportera, co zabezpiecza policjantów stojących na stopniach przed ostrzałem z boku. Najważniejsze jest jednak jego opancerzenie. Kapsuła pojazdu jest zabezpieczona kuloodpornie na poziomie II według normy STANAG 4569, oraz wyposażona w bezodpryskowe okna i wizjery kuloodporne w tej samej klasie. Kapsuła jest także odporna na granaty ręczne, miny przeciwpiechotne, niewybuchy artyleryjskiej amunicji odłamkowej i inne niewielkie przeciwpiechotne materiały wybuchowe, detonowane w dowolnym miejscu pod pojazdem według normy I STANAG 4569. Odporny na ostrzał jest również przedział silnikowy. Wnętrze kapsuły załogowej pojazdu oraz komora silnika wyposażone zostały w automatyczne układy przeciwpożarowe z jednoczesną możliwością ręcznego sterowania każdym z nich z miejsc dowódcy i kierowcy.

image
Fot. Policja Śląska

Oprócz ochrony przed wybuchem, ostrzałem i pożarem, załoga transportera jest także zabezpieczona przed bojowymi środkami trującymi, środkami biologicznymi i pyłem promieniotwórczym. Gwarantuje to odpowiedni poziom szczelności kapsuły i możliwość włączenia w razie potrzeby systemu filtracyjnego.

TUR posiada czworo drzwi bocznych i drzwi tylne, które można zablokować w rozwarciu 90 stopni. Grupa szturmowa może być także przewożona w pozycji stojącej, na dostosowanych stopniach bocznych, co umożliwia prowadzenie ognia w trakcie jazdy. Na dachu pojazdu znajduje się właz, którego pokrywę również można zablokować w pozycji 90 stopni. Specjalnie skonstruowane fotele desantowe, po złożeniu mogą służyć jako wygodne podparcia do prowadzenia ognia z wnętrza pojazdu przez trzy luki strzelnicze, usytuowane na bokach oraz z tyłu pojazdu.

Koła transportera mają wkładki masowe (runflat), umożliwiające jazdę na dystansie 40 km z prędkością przynajmniej 40 km/h, po przestrzeleniu lub przebiciu opon i spadku ciśnienia do zera. Umożliwia to skuteczną ewakuację załogi nawet wtedy, gdy koła zostaną przestrzelone. Poza tym TUR VI został wyposażony w wyciągarkę o sile uciągu ponad 9 ton oraz w taran - wzmocniony przedni zderzak, pozwalający na przepchnięcie przeszkody o masie nawet pół tony.

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 18
LUKASZ K
czwartek, 29 października 2020, 16:45

BRAWO!

Tedi
czwartek, 22 października 2020, 11:53

Może tak z 500 sztuk takich wynalazków dla wojska tylko z zsmu.

Zdradzony naród
środa, 21 października 2020, 22:55

Te zakupy w dobie kryzysu i utraty tysięcy miejsc pracy, upadających firm i potrzeb medycznych i konieczności wsparcia fizyczno-ekonomicznej egzystencji Polaków wydaje mi się obrzydlistwem, marnotrawstwem. Taki full wypas teraz??? Tak dobrze się mamy finansowo i tylu terrorystów na Śląsku??? A może interesiki zamiast wstrzymania dostaw z powodu kryzysu, co da się prawnie uzasadnić? Kutno może dostać postojowe i poczekać,bo przecież to eksport nie jest.

ryko
czwartek, 22 października 2020, 18:39

Skąd się biorą tacy zaczadzeni ludzie?!?!? Teraz nastąpiła dostawa, kontrakt był podpisany przed zarazą!

Sobiepan
czwartek, 22 października 2020, 16:39

Człecze biedny, ten kontrakt został zawarty dużo wcześniej niż większość ludzi dowiedziała się co znaczy słowo pandemia.

Gras
czwartek, 22 października 2020, 11:51

Popieram Twoja wypowiedź lecz pragnę przypomnieć ze auta te były zamówione przed doba kryzysu spowodowanego Covid. Dlatego tez rozwiązanie tego kontraktu wiązało by się ze strata po stronie państwa.

tubylec
środa, 21 października 2020, 21:19

A przed kim oni tak się zbroją? Ostrzał z wnętrza? Ochrona przed pyłem promieniotwórczym?

ryko
czwartek, 22 października 2020, 18:42

Z 15 lat temu była słynna akcja pod Warszawą jak służby poniosły ciężkie straty i nie mogły zdobyć willi. Takie akcje co jakiś czas dzieją się wszędzie na świecie i trzeba mieć odpowiedni sprzęt. Nie wiem czego tu nie rozumiecie?

Rita
czwartek, 22 października 2020, 02:17

Przed suwerenem przecież.

mnm
środa, 21 października 2020, 19:35

Jakie trzeba będzie posiadać uprawnienia, ile ukończonych kursów, wymaganych lat pracy , grupy zaszeregowania żeby biorąc pod uwagę realia polskiej Policji kierować tym cudem?!

Fgf
czwartek, 22 października 2020, 17:47

Kat. C

Tweets InfoSecurity24