To już oficjalne. Policja dostanie pojazdy TUR VI

5 marca 2019, 11:43
Zrzut ekranu 2019-03-05 o 10.59.18
Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

"Wymieniony wykonawca zaproponował w przedstawionej ofercie dostarczenie pojazdu TUR VI/LTO" - informuje oficjalnie sekretarz stanu w resorcie spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński, w odpowiedzi na interpelację dotyczącą pozyskania przez policję lekkich transporterów opancerzonych. Potwierdziły się tym samym informacje, do których dotarł na początku lutego br. InfoSecurity24.pl. Zieliński informuje również, do jakich garnizonów trafią wszystkie LTO.

Wydział prasowy Komendy Głównej Policji poinformował InfoSecurity24.pl jeszcze w lutym br., że umowa na zakup pojazdów nieoznakowanych typu Lekki Transporter Opancerzony została zawarta z AMZ-KUTNO 31 stycznia br. Formacja nie ujawniła wtedy jednak, jaki dokładnie LTO ma trafić do policji. Informację tę udostępnił dopiero wiceszef MSWiA, w odpowiedzi na interpelację posła Marka Wójcika. Do formacja trafi mianowicie TUR VI, co potwierdza nieoficjalne informacje do jakich dotarł InfoSecurity24.pl w lutym br.

Policja LTO z Kutna dostanie w dwóch etapach. Pierwszy z nich zakłada odbiór pięciu pojazdów do 18 grudnia 2019 roku, a w tym dwóch z platformą szturmową. Drugi etap to odbiór trzech pojazdów do 17 grudnia 2020 roku. Jarosław Zieliński podaje również ile policja zapłaci za dostawy wszystkich pojazdów. Jak wskazał, za zakup ośmiu transporterów opancerzonych formacja zapłaci łącznie "22.800 tys. zł", czyli prawie 23 mln złotych ("w 2019 r. - 14.250 tys. zł, a w 2020 r. - 8.550 tys. zł."). Z dokumentów przetargowych wiemy jednak, że cena brutto jaką wskazały zakłady w Kutnie, to prawie 25 mln złotych. 

Wiemy już również gdzie trafią nowe LTO. "2 nowe, lekkie transportery opancerzone zostanie wyposażony garnizon mazowiecki, z kolei po 1 otrzymają garnizony: zachodniopomorski, pomorski, dolnośląski, podlaski, śląski i małopolski" - pisze Jarosław Zieliński. Jak podkreślał w rozmowie z InfoSecurity24.pl obecny zastępca Komendanta Głównego Policji, a wcześniej szef CBŚP, nadinsp. Kamil Bracha, transportery będą wykorzystywane przez policyjnych antyterrorystów. "Natomiast my w trakcie naszych realizacji, podczas zatrzymań tych najgroźniejszych przestępców, ściśle współpracując z BOA i ze SPAP-ami, będziemy (CBŚP - przyp. red.) pośrednio z nich korzystać" - podkreślił.

Co więcej, w odpowiedzi na pytania posła Wójcika, Jarosław Zieliński podkreślił, że Komenda Główna Policji, w ramach możliwości finansowych, realizuje zakupy sprzętu transportowego na podstawie potrzeb zgłaszanych przez jednostki Policji. "W przypadku pozyskania dodatkowych środków zostaną podjęte działania zmierzające do doposażenia Policji w ww. sprzęt" - zapewnił wiceminister resortu.

Tur VI "szyty na miarę"

Tur VI w układzie 4x4 może przewozić do 10 osób (z kierowcą) i występować w kilku konfiguracjach, takich jak transportowa (w tym do przewozu szczególnie chronionych ładunków), dowodzenia, ewakuacji medycznej, przewozu VIP lub przewozu niewybuchów. Wymiary pojazdu to 6400 mm długości, 2350 mm szerokości i 2640 mm wysokości. Do jego napędu zastosowano wysokoprężny silnik o mocy 362 KM sprzęgnięty z automatyczną 5 biegową skrzynią.

W wersji podstawowej pojazd zapewnia ochronę balistyczną na poziomie I wg STANAG 4569 A. Poziom ochrony można oczywiście zwiększyć do II (kosztem ładowności, wyposażenia lub liczby przewożonych członków załogi). Zawieszenie kół z przodu jest niezależne, wzmocnione, ze sprężynami i amortyzatorami teleskopowymi. Z tyłu zastosowano resory i amortyzatory teleskopowe. Na wozie zastosowano opony 335/80R20, a w kołach wkładki run-flat. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 150 litrów. DMC pojazdu wynosi ok. 8500 kg a ładowność ok. 1500 kg. Pojazd wyposażono w klimatyzację, system niezależnego ogrzewania, filtrowentylację, ogrzewane szyby boczne i czołową wyciągarkę elektryczną.

Zgodnie z wymaganiami polskiej policji, LTO ma być wykorzystywany w trakcie akcji i operacji policyjnych, ale również do transportu osób wymagających zwiększonej ochrony.

Przypomnijmy, że obecnie formacja posiada wozy opancerzone typu LTO SCAM „Dzik” oraz pojazdy BTR. Te pierwsze zakupiono w dwóch egzemplarzach dla BOA KGP po akcji w Magadalence (w 2003 roku zginęło wtedy dwóch funkcjonariuszy policyjnego pododdziału AT). Te drugie - BTR-60PB pochodzą jeszcze z czasów Milicji Obywatelskiej i od lat są stopniowo wycofywane, prawdopodobnie są też bardzo rzadko używane w działaniach.

Dlaczego nie Austria?

Poseł Wójcik pytał również w interpelacji o udział w przetargu firmy z Austrii - Franz Achleitner Fahrzeugbau und Reifenzentrum GmbH, która jednak została wykluczona decyzją Komendy Głównej Policji. Polityk prosił dokładnie o udzielenie informacji dotyczącej powodów odrzucenia oferty austriackiej firmy i nie przeprowadzenia jej oceny. 

"Zgodnie ze stanowiskiem Komendanta Głównego Policji należy wskazać, że podmiot wymieniony przez Pana Posła został wykluczony z postępowania o udzielenie zamówienia (...) tj. z uwagi na fakt, że wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu" - podaje wiceminister resortu. Co więcej, 8 stycznia 2019 r. w Warszawie Prezes Krajowej Izby Odwoławczej rozpatrzył odwołanie wniesione przez austriacką firmę 24 grudnia 2018 r. w postępowaniu prowadzonym przez Komendę Główną Policji i zostało ono oddalone.

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 18
czawo
wtorek, 5 marca 2019, 15:22

ford f 550... s 550 to mustang

efe
wtorek, 5 marca 2019, 14:44

Bazuje na zmodyfikowanym zawieszeniu jakiego Forda? To jakiś błąd w artykule?

-CB-
wtorek, 5 marca 2019, 14:18

Ford S-550 to Mustang... Tu chodzi o serię "F".

Reklama
Tweets InfoSecurity24