Gdzie się podział projekt zmian w art. 15a?

19 stycznia 2021, 10:00
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. fot. KPRM
Fot. KPRM

Dyskusja dotycząca zmiany zasad ustalania wysokości emerytury funkcjonariuszy służb mundurowych - czyli sprawa art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym - toczy się od lat. Konieczność załatwienia tej sprawy zapisano nawet w porozumieniu kończącym mundurowy protest z 2018 roku. I choć zawarte w tym dokumencie terminy nie zostały dotrzymane, na początku listopada ubiegłego roku projekt zmian przygotowanych przez MSWiA został przedstawiony mundurowym do konsultacji wewnętrznych. Niedługo potem – jak wynika z informacji do jakich dotarł InfoSecurity24.pl – projekt został przesłany przez resort spraw wewnętrznych i administracji do dalszego procedowania w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Od tego czasu jednak – mimo, że minął ponad miesiąc – dokument nie został włączony do wykazu prac Rady Ministrów. Jak tłumaczy Centrum Informacyjne Rządu, by tak się stało projekt musi uzyskać pozytywną rekomendację Centrum Analiz Strategicznych oraz zostać rozpatrzony przez Zespół Programowania Prac Rządu. Nie do końca wiadomo, kiedy dokumentem zajmie się rząd i Sejm, a mundurowi robią się coraz bardziej niecierpliwi.

Od momentu, kiedy MSWiA przesłało mundurowym do konsultacji projekt zmian w "ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw" minęły już ponad 2 miesiące. Co dzieje się dziś z dokumentem? Z informacji do jakich dotarło InfoSecurity24.pl wynika, że resort spraw wewnętrznych i administracji przesłał przygotowany przez siebie dokument do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 11 grudnia ubiegłego roku. Uwagi do projektu zgłosiło jednak Centrum Analiz Strategicznych, a te przekazane zostały do MSWiA. Resort odniósł się do nich 12 stycznia. Teraz dokument czeka na pozytywną rekomendację Centrum Analiz Strategicznych i rozpatrzenie przez Zespół Programowania Prac Rządu. Dopiero po dopełnieniu tych formalności – jak wynika z informacji przekazanych redakcji przez Centrum Informacyjne Rządu – "projekt zostanie włączony do wykazu prac Rady Ministrów". Nie wiadomo jednak jak długo trwał będzie ten proces. 

W oczekiwaniu na zmiany 

By zdać sobie sprawę z tego jak istotny dla funkcjonariuszy jest projekt dotyczący zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym wystarczy pobieżnie przeanalizować mundurowe grupy dyskusyjne, gdzie rozmowy na ten temat toczą się nieprzerwanie od kilku lat. Listopadowa propozycja załatwienia tej kwestii została przyjęta w środowisku z umiarkowanym optymizmem, a jak się niedługo potem okazało, opiniujący dokument związkowcy, zgłosili do niego szereg uwag, których nie można nazwać raczej kosmetycznymi. Jak mówił wtedy w rozmowie z InfoSecurity24.pl przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych Rafał Jankowski, w projekcie już na pierwszy rzut oka dostrzega on rzeczy, które "nie do końca mu się podobają". Podobne opinie wyraziły wszystkie związki zawodowe reprezentujące funkcjonariuszy podległych MSWiA. 

Co mundurowym nie podoba się w projekcie? Zwracają oni m.in. uwagę na wskaźnik, na podstawie którego, funkcjonariusze przyjęci do służby po dniu 1 stycznia 1999 r. będą mogli powiększać sobie emeryturę mundurową za pracę w cywilu poprzedzającą przyjęcie do służby. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej w dokumencie przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Związkowcy uważają, że powinien on wynosić 2,6 proc. Z krytyką spotkała się też propozycja wykluczająca możliwość powiększenia emerytury mundurowej o lata pracy w cywilu po zwolnieniu ze służby, w przypadku nie osiągnięcia pełnej wysługi emerytalnej, czyli 75 proc. uposażenia. Mundurowi z dezaprobatą odnieśli się też do warunku 25 lat służby, bez osiągnięcia którego doliczenie pracy z cywila w ogóle będzie niemożliwe. Wszystkie centrale związkowe działające w formacjach podległych MSWiA zwracały też uwagę na to, że likwidacja art. 15a powinna objąć wszystkich funkcjonariuszy przyjętych po raz pierwszy do służby w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. Zdaniem strażackich związkowców, propozycje MSWiA określającego odrębne zasady naliczania emerytury dla funkcjonariuszy przyjętych do służby od 01.01.1999 do 30.09.2003 r., sprawią, że w formacjach podległych resortowi spraw wewnętrznych i administracji wprowadzony zostanie – de facto – czwarty już system emerytalny.

Warto też przypomnieć, że "dopisani" - o czym zapewniał wiceszef resortu sprawiedliwości nadzorujący formację - do ustawy mają zostać funkcjonariusze Służby Więziennej, a o dodanie do listy służb, które objęte zostaną zmianami, zabiegają również mundurowi z Służby Celno-Skarbowej. W tym przypadku choć ze strony resortu finansów nie padły jeszcze ostateczne deklaracje, jak mówiła w rozmowie z InfoSecurity24.pl szef KAS Magdalena Rzeczkowska, "sprawa absolutnie nie jest zamknięta, wręcz przeciwnie". Jak dodała, resort chce "rozmawiać ze stroną społeczną na ten temat, tak by móc wypracować najlepsze rozwiązania". 

Uwagi, jakie pod adresem propozycji zmian przygotowanych przez MSWiA wysunęli mundurowi, zgłaszane były do pierwszej – choć nie wiadomo, czy jak na razie nie jedynej – wersji projektu. To o tyle istotne, że dziś trudno jednoznacznie stwierdzić w jakim kształcie dokument został przekazany do KPRM, czego dotyczyły uwagi wniesione przez Centrum Analiz Strategicznych oraz jak ustosunkował się do nich resort spraw wewnętrznych i administracji. O tym przekonamy się zapewne dopiero wtedy, kiedy projekt zostanie oficjalnie opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Mundurowi liczą, że stanie się do w niedalekiej przyszłości i że niebawem procedowaniem zmian zajmie się rząd i parlament. 

Reklama
Reklama

KomentarzeLiczba komentarzy: 193
Jakiś
czwartek, 18 lutego 2021, 23:50

Kolejny bubel zwiazkow zawodowych. Nie dość że nie potrafią walczyć o swoich. A co z policjantami przyjętymi po 2003 roku. Związki zawodowe nic nie Roba w tym temacie. Jak mogą dzielić na tył leszpych i gorszych policjantow. Tak somo zrobili z dodatkiem starczym. Jaki to sukces. Jakby policjanci nie zmówili się 2018 to zw nic by nie wywalczyly. Zostały albo zadtrzaszone albo coś im obiecano. Przez ponad 2 lata nie potrafiły wywalczyć 15 a ani l4 płatne 100%. Szkoda mówić poprostu myślą o sobie i to się liczy.

Kapitan
środa, 24 lutego 2021, 17:28

Związki potrafią sobie ekspresowo wywalczyć dodatek, ale problem 15a od 20 lat nadal istnieje i obecne rozwiązanie to potwarz, co gorsza 03-12 zostały pominięte, zmarginalizowane, warto rozważyć kwestię dlaszego członkostwa

Emertyt
czwartek, 11 lutego 2021, 20:23

,, W związku z ustaleniami wypracowanymi ze związkami zawodowymi, proponuje się dodanie w ustawie zaopatrzeniowej art. 15aa, który obejmie funkcjonariuszy: Policji.....przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. Jednocześnie uwzględnienie w wysłudze emerytalnej tzw. stażu cywilnego poprzedzającego służbę lub przypadającego po zwolnieniu ze służby (okresów składkowych lub okresów opłacania składek) uwarunkowane będzie posiadaniem, co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zaopatrzeniowe....." to cześć projektu nr UD 183 złożonego do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Ciekawie brzmi pierwsze zdanie, że ustalenia zostały dokonane w ustaleniu ze związkami zawodowymi. Skąd 25 lat z czego to wynika. A co z tymi co na emeryturze i nie dosłużyli do 25 lat służby

I znów nas
poniedziałek, 8 lutego 2021, 09:52

Oszukali

Żołnierz WP
piątek, 29 stycznia 2021, 01:35

A co ze zasadniczą służbą wojskową odbywaną przed 1999?, często to były wyspecjalizowane komórki z wysokim poziomem wyszkolenia a zostały gorzej potraktowane niż ludzie z SG czy OP, gdzie tu sens, gdzie logika i gdzie sprawiedliwość?, skoro jedni podlegają pod art.15 SG, OP a drudzy pod 15a całe WP, idea ta sama, służba ta sama, więc?, chyba nikt nie chce nam wmówić ze żołnierz komandos czy żandarm był gorzej wyszkolony od żołnierza SG czy OP, służba ta sama, a zasady naliczania różne, nie ma w tym najmniejszej logiki, najmniejszej, kiedy wreszcie ktoś się tym zajmie?

Romi
czwartek, 28 stycznia 2021, 20:56

Pozdrowienia od Służby Celnej. Nasza kochana władza likwidując Służbę Celną tworząc KAS dajac uprawnienia emerytalne i ograniczające wysokość emki mundurowej jedynie do lat służby ( liczone od sierpień 1999) spowodowała, że słuszni wiekiem byli funkcjonariusze, na chwilę obecną biorąc niepełną mundurową i Zus-owską kroją kasę nierzadko przekraczającą o 1,5 - 2 tys swoje ostanie pobory. Podejrzewam, że robiąc nam nam "dobrze" nie przewidzieli takiej wpadki. Przy konieczności podjecia wyboru rodzaju emerytury lub zaliczenia lat pracy przed służbą nieźle by zaoszczędzili. Teraz starzy się cieszą młodzi gryzą warę.

Tweets InfoSecurity24