Debiut policyjnego Black Hawka w Kielcach

4 września 2018, 08:44
Black Hawk, Policja, fot. Juliusz Sabak:Defence24.pl
fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Podczas tegorocznej, 26 edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, PZL Mielec prezentuje pierwszy egzemplarz policyjnego śmigłowca S-70i Black Hawk. Śmigłowiec posiadający rejestrację SN70XP jest jedną z dwóch maszyn, które mają w najbliższym czasie trafić do Polskiej Policji. Przypomnijmy, umowa na dostawę dwóch średnich śmigłowców wielozadaniowych dla Policji, podpisana została 30 maja. Dostawcą maszyn są zakłady PZL Mielec, należące do koncernu Lockheed Martin.

Zgodnie z informacjami jakie przekazywał zarówno Komendant Główny Policji, jak i przedstawiciele kierownictwa MSWiA, dwa Black Hawki trafią do Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. Jak podkreślał podczas podpisania umowy prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki, śmigłowce Black Hawk użytkuje 31 krajów, a Polska będzie 32 państwem. W zakładach w Mielcu powstało już 40 maszyn tego typu dla 6 odbiorców.

Program zakupu śmigłowców średnich obejmuje także szkolenia zarówno mechaników, jak i samych pilotów. Dodatkowo spośród przeszkolonych pilotów co najmniej dwóch uzyskać ma uprawnienia instruktora. Jak przekonywał Rzecznik Prasowy Komendanta Głównego Policji insp. Mariusz Ciarka "co bardzo ważne dla nas, umowa obejmuje też serwisowanie tych śmigłowców”.

image
fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Policja, śmigłowce Black Hawk kupiła w ramach tzw. procedury z wolnej ręki. Przypomnijmy, Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z 10 sierpnia oddaliła odwołanie wniesione przez Airbus Helicopters dotyczące udzielenie zamówienia z wolnej ręki.

image
fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

W rozmowie z Defence24.pl o zaletach śmigłowca Black Hawk, mówił gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński, były Szef Wojsk Aeromobilnych. „Po pierwsze, jest to śmigłowiec sprawdzony, w bardzo różnych zadaniach i w różnych warunkach. Poszczególni użytkownicy zyskali bardzo dużo doświadczeń z eksploatacji Black Hawków. Dysponuje on też nowoczesnym wyposażeniem, jak i dobrymi silnikami, adekwatnymi do prowadzenia działań w terenie, jaki mamy w Polsce”. „Jestem przekonany, że ten śmigłowiec spełnił wymagania wypracowane przez grupę specjalistów i będzie bardzo dobrze wykonywać swoje zadania” – dodał Wroński.

DM

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
zeus89
piątek, 7 września 2018, 10:45

@Nikt tak FMS. Bo policyjnemu śmigłowcowi jest potrzebna podwieszana bomba atomowa.

Mario
czwartek, 6 września 2018, 22:18

Reflektor tak zwany szperacz ma w standardzie a FLIR to jednak trochę kosztuje jak by kupili wersje bogatą wyposażona to wszyscy by narzekali ze drogo

Ludvik
czwartek, 6 września 2018, 15:53

Policja ma a wojsko dalej na ruskich syfach lata

eMeM
środa, 5 września 2018, 13:09

Myślałem, ze wyposażą je we FLiR i reflektor by mogły wspomóc akcje ratunkowe.

Frank
środa, 5 września 2018, 12:11

Ktoś pyta po co policji taki sprzęt, ano po to żeby pomóc ochraniać pupska obywateli tego kraju przed zagrożeniami terrorystycznymi. W czym jest lepszy S70 od W3? masa startowa 10t, jest gotowy do startu w ok 1,5-2 minut, V max 315 km/h, zabiera wiecej AT-owców na pokład, jest cichszy, nieznacznie(ale zawsze) oszczedniejszy jeśli chodzi o spalanie paliwa, na h lotu spala pomiedzy 350-500kg paliwa, może zabrać pojazd na podwieszeniu, lepsza manewrowość. Mimo wszystko W3 to dobra maszyna ale S70 pod każdym wzgledem lepsza, cenowo napewno nie przepłaciliśmy, za pakiet z utworzeniem infrastruktury serwisowej szkoleniami pilotów i mechaników oraz wyszkoleniem 2 instruktorów daliśmy 143mln zł, same śmigłowce zapłacilismy ok 60mln zł/szt, dla porównania, H155(5-ton) to ok. 60mln zł/szt., H175(7-ton) ok.70mln zł EC225(10-ton)ok. 120mln zł/szt. Dlaczego Airbus protestował twierdzac, że w tym samym czasie moze dostarczyć EC225 a teraz siedzą cicho? Zobaczyli cenę? Dane kwotowe pozyskałem z informacji firmy Milestone Aviation która kupowała 30szt EC225 i 5 EC175 za odpowiednio 891mln$ i 92mln$.