Black Hawki dla Policji za ponad 142 mln zł

3 lipca 2018, 10:37
S-70i Black Hawk, fot. Lockheed Martin
fot. Lockheed Martin

Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Komendę Główną Policji wartość kontraktu na 2 śmigłowce S-70i Black Hawk to 142,66 mln zł. Maszyny przeznaczone są dla Biura Operacji Antyterrorystycznych i będą służyć do działań na terenie całego kraju. W cenie zakupu oprócz samych maszyn zawiera się także program szkolenia zarówno mechaników, jak i samych pilotów z których dwóch ma uzyskać uprawnienia instruktorskie.

Zgodnie z treścią komunikatu o udzieleniu zamówienia, zamieszczonego w Suplemencie do Dziennika Urzedowego Unii Europejskiej, zakup został zrealizowany bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie ze względu na „brak konkurencji ze względów technicznych”.  W obszernym uzasadnieniu dotyczącym tej decyzji czytamy co następuje:

Na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp, zachodzą przesłanki obligujące do udzielenia zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki. Niniejszy zakup wynika z przeprowadzonej analizy potrzeb i jest uwarunkowany charakterem zadań realizowanych przez Policję. Produkowany przez Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o. o. śmigłowiec S-70i Black Hawk jako jedyny spełnia wszystkie parametry, niezbędne w pracy operacyjnej jednostki, na potrzeby której dokonywany jest zakup (Biuro Operacji Antyterrorystycznych).

Komenda Główna Policji podkreśla, bardzo szczegółowo, że wybrana konstrukcja jako jedyna spełniała wymagania zawarte w poufnych dokumentach. Natomiast same wymagania nie zostały celowo zawężone, co zdarzało się już w postępowaniach tego typu prowadzonych w ramach procedur konkurencyjnych.

Analiza dostępnych na rynku rozwiązań[…], z uwagi na powiązanie zawartych tam informacji z elementami pracy operacyjnej, została objęta klauzulą „poufne” – zgodnie z ustawą o ochronie informacji niejawnych. Niemniej jednak należy wyjaśnić, iż w przedmiotowej sprawie Zamawiający dokonał analizy wszelkich okoliczności […] Wybrana konstrukcja posiada unikatowe rozwiązania techniczne, konstrukcyjne, funkcjonalne. Nie istnieją rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze. Brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. [….] Należy podkreślić, że uzasadnienie wskazuje na dokumenty niejawne potwierdzające realność potrzeb Zamawiającego, co stanowi również potwierdzenie, iż są to wymagania obiektywne, niezależne od przedmiotowego zamówienia.

Na koniec, bardzo obszernego jak widać uzasadnienia, po raz kolejny podkreślono, iż wybranie innego producenta i dostawcy „było obiektywnie niemożliwe”, co wynika z „niebudzących wątpliwości faktów, nie zaś tylko z subiektywnego przekonania Zamawiającego”.

Udzielenie zamówienia innemu niż wskazany przez Zamawiającego Wykonawca było obiektywnie niemożliwe. Zamawiający dokonał szczegółowej analizy dostępności śmigłowców. Analiza ta w sposób jednoznaczny wykazała, że jedynie wybrana konstrukcja spełnia wszystkie wymogi Zamawiającego. Istnienie tylko jednego dostawcy zdolnego do realizacji zamówienia jest oczywista i wynika z obiektywnych, niebudzących wątpliwości faktów, nie zaś tylko z subiektywnego przekonania Zamawiającego.

Jak widać z powyższego uzasadnienia KGP, pomimo oparcia decyzji na niejawnych analizach i wymaganiach, dokłada wszelkich starań, aby podkreślić że decyzja oparta była na merytorycznych podstawach, a zastosowana procedura była zgodna z polskim prawem. Według informacji do jakich dotarło InfoSecurity24.pl, wypracowana, dzięki temu kontraktowi procedura, może zostać wykorzystana również w zakupach przeprowadzanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej.

Jeśli chodzi o wartość kontraktu, to z ogłoszenia można dowiedzieć się, że Policja wstępnie przeznaczyła na zakup dwóch śmigłowców średnich 117 950 000 zł netto, natomiast ostateczna całkowita wartość umowy, to 142 660 600 zł.

Należy w tym miejscu podkreślić, że wartość kontraktu nie jest tożsama z ceną maszyn i nie należy dzielić jej przez liczbę zakupionych śmigłowców, gdyż nie zawiera ona jedynie kosztów ich pozyskania. W umowie poza dostawą dwóch śmigłowców S-70i Black Hawk w ustalonej przez zamawiającego konfiguracji zawiera się również utworzenie infrastruktury niezbędnej dla ich eksploatacji oraz program szkolenia mechaników i pilotów, w tym co najmniej dwóch instruktorów uprawnionych do szkolenia w zakresie pilotażu śmigłowców Black Hawk.

KomentarzeLiczba komentarzy: 51
taki tubylec
sobota, 21 lipca 2018, 01:56

Davien, współczynnik za...bistości Caracal ma dla mnie 5% a Blackhawk 70% i mam znowu całkiem sporo podatku do zapłacenia :( Weź mnie nie wykańczaj.

Davien
sobota, 7 lipca 2018, 01:17

Panie Ernst Junger, Francja ma mało caracali bo uzywa ich jedynie jak maszyn specjalnych dla komandosów i CSAR, do transportu ma ponad 160 Pum/Super Pum/Cougarów czyli smigłowców tej samej rodziny, wiec pierwsza wpadka. Co do ceny za godz. lotu Caracal w wersji specjalnej( innych nie mają) 9000 euro, UH-60 w wersji specjalnjej Pavehawk( odpowiednik caracala) 20-24 tys $ wiec druga wpadka. bawimy sie dalej?:)

Davien
piątek, 6 lipca 2018, 16:33

Panie anty, w Meksyku H225M został trafiony z RPG-7 wiec nie kłam o jakeijś serii. Po czyms takim z Mi-26 czy Ch-53K niewiele by zostało. W Brazylii dziecko wywalili cała awionike i montuja swoją wiec muszą integrowac od poczatku, do tego nie chodzi o wersje ZOP ale ZON, jak ich nie rozrózniasz to po co głos zabierasz? MH-60R jest maszyna ZOP i w tym charakterze ma słuzyć w Meksyku, o ile go w ogóle kupia:) Turcy panie anty wzieli same skorupy S-70i, wywalili z nich wszystko, łacznie z silnikami i montuja własną awionike i licencyjne silniki od UH-60M wiec jak widać nawet dla nich S-70i to złom jako maszyna wojskowa:) A nie brali Cougara/Caracala bo uzywaja UH-60 i produkuja do nich własne wyposażenie. I tyle z twoich mitów panei mitoman:)

Ernst Junger
piątek, 6 lipca 2018, 12:59

Dlaczego Francja ma tak mało Caracali i dlaczego większość z nich jest uziemniona? Ano dlatego, że godzina lotu kosztuje około 9200 euro, podczas gdy godzina lotu Black Hawka lekko ponad 2000 dolarów.

K.
czwartek, 5 lipca 2018, 20:08

Anty.... , offset został rozliczony przy przedłużeniu licencji (nieodpłatnie przekazano technologie ) . Jeżeli Caracale były drogie to jak nazwiesz S70i za podobne pieniądze ale bez uzbrojenia , realnego offsetu i wymaganych wersji ? W Polsce miało powstać 50 sztuk , pula miała zostać uzupełniona przez maszyny które zamówił odbiorca zagraniczny .