Reklama

Nowej ustawy o Straży Ochrony Kolei nie będzie?

7 marca 2019, 14:13
Straż Ochrony Kolei, SOK, fot. SOK
Fot. kgsok.pl

Dyskusja nad zmianami w Straży Ochrony Kolei toczy się w Polsce już od kilku lat. Jakiś czas temu przygotowano nawet projekt ustawy, który zakładał m.in. przekształcenie SOK w służbę mundurową podległą MSWiA. Jednak dokument ostatecznie nie został przestawiony na posiedzeniu rządu, gdyż - jak informuje w odpowiedzi na interpelację poseł Małgorzaty Zwiercan wiceszef MSWiA - "decyzją Prezesa Rady Ministrów został on w dniu 3 stycznia 2018 roku zdjęty z porządku posiedzenia". To koniec prac nad zmianami w SOK?

Projekt ustawy o Straży Ochrony Kolei zakładał m.in. zmianę nazwy ze Straży Ochrony Kolei w Straż Kolejową, przekształcenie w służbę mundurową podległą MSWiA i uzyskanie uprawnień podobnych do funkcjonariuszy innych formacji, jakie nadzoruje resort spraw wewnętrznych. Planowano też powierzenie funkcjonariuszom nowo powstałej służby ochrony dworców kolejowych w miejsce wynajmowanych obecnie firm ochroniarskich.

Prace nad projektem przerwano w 2016 roku, i z uwagi na brak środków trafił on do rządowej zamrażarki. Temat powrócił w 2018 roku, a MSWiA nadzór nad dokumentem miał przejąć wiceszef resortu Krzysztof Kozłowski. Okazało się jednak, że prace nad ustawą najwyraźniej się zatrzymały. Jak przyznaje w odpowiedzi na interpelację poseł Małgorzaty Zwiercan wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Krzysztof Kozłowski, projekt "został w grudniu 2017 roku ponownie skierowany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów. (…) Jednakże decyzją Prezesa Rady Ministrów został on w dniu 3 stycznia 2018 roku zdjęty z porządku posiedzenia". 

Skąd taka decyzja? Jedną z przyczyn mogą być kwestie finansowe. Jak podkreśla Kozłowski, uwagi do projektu złożyło wielu ministrów, w tym minister finansów, którego zdaniem jego przyjęcie wiązałoby się z koniecznością zmian w przyjętym przez Radę Ministrów programie wieloletnim pn.: "Pomoc w zakresie finansowania zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku". 

Do ww. projektu ustawy uwagi zgłosili: Minister Spraw Zagranicznych, Minister Sprawiedliwości, Minister Edukacji Narodowej, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Minister Cyfryzacji. Dodatkowo Minister Finansów przedstawił stanowisko, iż przyjęcie rozwiązań określonych projektem ustawy skutkować będzie koniecznością zmian w przyjętym przez Radę Ministrów programie wieloletnim pn.: "Pomoc w zakresie finansowania zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku". Uwagi do projektu ustawy przedstawiła również Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa oraz Pan Maciej Wąsik - Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Krzysztof Kozłowski, sekretarz stanu w MSWiA

W czym problem?

Jak tłumaczył w ubiegłym roku szef kolejarskiej Solidarności Henryk Grymel, walka o zmiany w SOK trwa od 12 lat. "Chcemy, żeby pracownicy SOK mieli większe uprawnienia i profesjonalnie chronili dworce i pasażerów; wiadomo, że jeśli miałyby być wszelkie zamachy, to na dworcach - tam jest najwięcej ludzi" - wskazał. Dlatego, jak wyjaśnił, 100 mln złotych wydawanych na prywatne firmy ochroniarskie, które obecnie chronią dworce, powinno przekazać się PKP dla "formacji przygotowanych profesjonalnie, z uprawnieniami, bronią, dbających o bezpieczeństwo". Grymel ocenił, że firmy ochroniarskie "nie mają kompetencji, uprawnień i de facto nie zapewniają bezpieczeństwa pasażerów, tylko je pozorują".

Zdaniem wiceministra Kozłowskiego funkcjonariusze SOK są odpowiednio przygotowani i posiadają stosowne narzędzia do "zapewnienia bezpieczeństwa na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych, w tym w szczególności zapewnienia ochrony życia, zdrowia i mienia". Zdaniem wiceszefa MSWiA, prowadzone dotychczas prace legislacyjne miały na celu przekształcenie formy instytucjonalnej funkcjonującej aktualnie formacji, nie zaś diametralną zmianę jej uprawnień i zakresu realizowanych zadań. "Należy bowiem podkreślić, że Straż Ochrony Kolei wykonuje powierzone jej zadania sprawnie i skutecznie" – dodał Kozłowski.

Wydaje się, że i tak niemrawe tempo prac nad zmianami w SOK może jeszcze bardziej wyhamować, o ile w ogóle się nie zatrzyma - tak jak miało to miejsce w 2016 roku. Wyraźnie widać, że zmiany w SOK nie zyskały jeszcze pełnej politycznej akceptacji, a co za tym idzie dalsze procedowanie projektu, przynajmniej w najbliższym czasie, jest raczej mało prawdopodobne.

DM

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 18
Jot
wtorek, 3 marca 2020, 15:51

Coś ruszy w sprawie ww. ustawy, a w zasadzie poprawnego umiejscowienia formach zbrojnej w strukturach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Aktualnie zarządza nami spółka prawa handlowego. Takiego ewenementu nie ma w całej Europie.

Gość
sobota, 11 stycznia 2020, 00:12

W jakim celi wydaje się ogromne kwoty pieniędzy na nowe mundury dla policji - powrót do przedwojennej policji granatowej oraz na kolorowe mundury dla Straży Marszałkowskiej, a dla rencistów i emerytów proponują podwyżkę w wysokości 70 zł brutto.

bury
piątek, 10 stycznia 2020, 23:53

Zmienić dotychczasową nazwę na Służbę Ochrony Kolei podległą pod MSW z uprawnieniami i uposażeniem tak jak w policji. Dlaczego inne służy są wyróżniane, a ich zadania i bezpieczeństwo jest znacznie mniejsze od SOK??

Policja
środa, 4 marca 2020, 13:59

Dlatego że u was pracują tacy, co intelektualnie nie nadają się do niczeog więcej - gdyby wprowadzić u was regulaminy naboru policyjne i takie same badania lekarskie, to przynajmniej połowa odpadłaby natychmiast. Tylko w SOK mogą pracować ludzie co albo w ogóle nie mają kategorii zdrowia "A", albo nawte jeśli mają to z kilkoma paragrafami i broni nie powinni dostać do ręki. Wystarczy przyjrzeć się sokistom pry okazji wizyt na dworcu: 8/10 to materiał na robotnika niewykwalifikowaneog na budowie. Kto z was rpzeszdłby MBS-y w Policji ? Zresztą, gdyby ktokolwiek z SOK chciał zostać policjantem nie ejst to trudne - wystarczy pójść na nabór w województwie gdzie mieszka. Ciekawe czemu tego nie robi ?? :):):)

Polak
piątek, 6 grudnia 2019, 13:56

Policji śni się dodatkowa kasa tak jak patrole po godzinach ale funkcjonariusze zapisują się na potrole do godziny 0.00 po co sobie robotę robić jak młodzież wraca z dyskoteki

Policja
piątek, 4 października 2019, 19:13

Polska to nie USA. Nalezy dążyć do stworzenia minimalnej ilości służb ochrony porządku i ścigania przestępstw. SOK, SM można spokojnie zlikwidowac przekazując ich zadania Policji - mamy jasne uprawnienia, najszersze możliwości działania spośród wszystkich formacji mundurowych. Policjny pion ochrony bezpieczeństwa na kolei może zajmować się patorlowaniem dworców, pociągów, ściganiem wykroczeń i przestępstw na liniach kolejowych. Kolej zas stworzy sobie ochronę boczni kolejowych / górek rozrządowych złozoną z ochroniarzy na zasadach podobnych do Oddziałów Warty Cywilnej MON czy służb analogicznych w Policji pilnujących jej obiektów. Wszelkie wynalazki wprowadzają niepotrzebny chaos: kiedyś utworozno 3 Specjalne Grupy Interwencyjne szkolone w wybranych zagadnieniach przez "antyterrorystów" policyjnych - szybko to zlikwidowano przeformowując w grupy Operacyjno-Interwencyjne w znacznie większej liczbie. Występowanie w kominiarkach z bronią długą i naśladowanie komandosów to już naprawdę żałosne małpowanie poważnych służb. Ktoś powinien wreszcie zrobić porządek w "służbach" bo niedługo to kto tlyko zechce założy mundur i będzie udawał funkcjonariusza, a obywatel nie odróżni czy to prawda czy przebieraniec.

Policja
środa, 4 marca 2020, 14:08

Warto także mocniej konkretyzować w regulacjach prawnych zakres działania poszczególnych służb i dać temu odzwierciedlenie m.in. w ustawie o środkach przymusu bezpośredniego i alszych tj. antyterrorystyczna. Na dzień dzisiejszy wciaż jest to nadmiernie skomplikowane, a każda służba chce mieć coraz to nowe uprawnienia tj. straże gminne / miejskie, sok i często np. wizualną kopie "Gromu" co prowadzi tdo komicnzych sytuacji - dlaczego w ogóle kotkolwiek podczas czynności służbowych nosi kominiarkę ? Skąd mogę wiedziec, że to faktycnzie policjant nie porównując jego wizerunku ze zdjęciem w legitymacji ? Ok rozumiem jednostki typowo antyterrorystyczne / przeciwterrorystyczne ale takich to w Polsce jest ile 1, 2 - pierwza w ABW druga w Wojsku Polskim, bo chyba nikt poważnie nie trakutje "buły" / BOA :) :) ? A reszta ? Kiedy wreszcie Rząd uporządkuje te kwestie ? Pewnie nigdy bo jak zwykle roi się tam od amatorów, co udzielja się w uroczystościach państwowych, a pojęcie mają mizerne o czymkolwiek. Stąd takie wynalazki, jak CPR "112" złozone z amatorów uczonych przez amatorów i egzaminowanych przez amatorów co nawet nie mają uprawnień które w wyniku egzaminu nadają innym :) :) :) Wysyłają potem zgłoszenia jak leci nawet niezasadne, a obywatelowi blokują dostęp do policjanta i strażaka czy pogotwia ratunkowego potokiem debilnych pytań ..... Ręce opadają, kiedy się to wszyskto widzi od środka.

kierownik
piątek, 6 grudnia 2019, 13:52

Prawda jest taka jak ktoś jest od wszystkiego to znaczy od niczego . A na przyjazd Policji czeka się ok godziny bywało więcej więc o czym tu dyskutować

Kolejarz
czwartek, 21 listopada 2019, 00:12

ki Witam prawdziwego policjant Chciałbym funkcjonariuszowi Policji przypomnieć ze w dziejach naszego kraju był krotki okres gdy rozwiązano SOK i co się stało ? Z powodu kradzieży infrastruktury , dewastacji pociągów, kradzieży ładunków przewożonych koleją , o aktach dywersji nie wspomnę straty były tak duże że natychmiast wycofano się z tego planu ale jak widzę nasza dzisiejsza Policja, pion ochrony bezpieczeństwa na kolei może zajmować się większą liczbą zadań jak tylko pilnowanie dworców

Reklama
Tweets InfoSecurity24