Propozycje dotyczące art. 15a już za dwa tygodnie?

7 lipca 2020, 10:03
MSWiA_1
Fot. MSWiA

Nie jest tajemnicą, że funkcjonariusze od dawna czekają za załatwienie sprawy art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym. I choć podpisane w 2018 roku porozumienie, kończące mundurowy protest, gwarantowało, że stanie się to do końca ubiegłego roku, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie przedstawiło projektu konkretnych rozwiązań. Legislacyjne propozycje nie pojawiły się też w obszernym – procedowanym obecnie w Sejmie – projekcie superustawy. Jak informuje NSZZ Policjantów, sytuacja ta może ulec zmianie, bowiem – zgodnie z zapowiedziami wiceszefa MSWiA Macieja Wąsika - resort spraw wewnętrznych ma przedstawić założenia do projektu w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

"Artykuł 15a to niewątpliwie temat numer jeden na związkowej liście spraw wciąż niezałatwionych. W najbliższym czasie ma się to jednak zmienić. W ostatniej rozmowie z ministrem Maciejem Wąsikiem, Rafał Jankowski otrzymał bowiem zapewnienie, że w ciągu dwóch tygodni MSWiA przedstawi założenia do projektu ustawy regulujące tę kwestię" – poinformowało Biuro Prasowe Zarządu Głównego NSZZ Policjantów. Jak podkreślają związkowcy  "policjantom przyjętym do służby po 1 stycznia 1999 r., posiadającym <<lata z cywila>> nie trzeba przypominać, że art. 15a jest tym problemem, który NSZZ Policjantów chciałby mieć już za sobą". Zdaniem NSZZP rozwiązanie jest proste, "z ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym znika art. 15a i znika automatycznie największa niesprawiedliwość". I choć teoretycznie takie rozwiązanie załatwiłoby sprawę, to wydaje się, że dla MSWiA taki krok może nie być taki oczywisty. Po pierwsze, chodzi o pieniądze, a tych w budżecie – także z uwagi na epidemię koronawirusa – nie ma w nadmiarze. Po drugie, jak argumentują sami związkowcy, "sprawa się komplikuje na tle sytuacji kadrowej". Resort – jak wynika z relacji NSZZP – obawia się "że po doliczeniu <<wysługi>> z cywila służbę opuścić może więcej doświadczonych funkcjonariuszy". Stąd, jak twierdzą związkowcy, ministerialny pomysł na dodatek przedemerytalny.

Czy to już? 

Jeszcze w maju, na spotkaniu ze związkowcami Maciej Wąsik miał deklarować, że kolejny krok rządu w sprawie art. 15a uda się wykonać jeszcze w tym roku", jednak na załatwienie sprawy mundurowi "będą musieli poczekać do chwili pojawienia się symptomów ożywienia gospodarczego po epidemii". Problemem, z jakim będzie musiało zmierzyć się MSWiA, jest kształt nowych regulacji. Jak informował NSZZP jeszcze w maju br., jednym z wariantów, jaki bierze się pod uwagę przy wyliczaniu skutków likwidacji art. 15a jest to, że z rozwiązania tego skorzystają funkcjonariusze przyjęci do służby w latach 2000 – 2003, którzy osiągną minimum 25 lat służby. Ich emerytura mundurowa miałaby wzrosnąć o lata pracy w cywilu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1. Nie wiadomo jednak czy MSWiA zdecyduje się ostatecznie na taki wariant.

Emerytura dla funkcjonariusza, który pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta o:
1) 2,6% podstawy wymiaru – za każdy dalszy rok tej służby;
2) 2,6% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów;
3) 1,3% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych ponad trzyletni okres składkowy, o którym mowa w pkt 2;
4) 0,7% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.

art. 15 ust. 1. ustawy o o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin 

Kwestia art. 15a jest bez wątpienia jedną z tych, które zarówno resort jak i związkowcy chcieliby jak najszybciej doprowadzić do finału. Obie strony zdają sobie sprawę z tego, że środowisko czeka na konkretne decyzje już dość długo, a poziom niezadowolenia narasta wraz z oczekiwaniem. Jeśli MSWiA przedstawi pomysł na to, jak można tę sprawę rozwiązać, będzie to pierwszy krok w stronę uspokojenia sytuacji. Problem jednak w tym, że diabeł z reguły tkwi w szczegółach, a każda z zainteresowanych stron będzie próbowała "ugrać" jak najwięcej. Funkcjonariusze dążyć będą do stworzenia jak najlepszych przepisów dla siebie, a MSWiA każdą złotówkę, która będzie miała być potencjalnie wydana, obejrzy – w obecnej sytuacji – nie dwa, a trzy albo nawet cztery razy. Jasne jest też to, że tylko wtedy, gdy obie strony ostatecznie dojdą do porozumienia, będzie można mówić o sukcesie. Jeśli MSWiA zdecyduje się na wprowadzenie pewnych rozwiązań wbrew środowisku, "na siłę", skutek może być odwrotny od zamierzonego. Wydaje się jednak, że jeżeli na horyzoncie pojawi się budżetowe zielone światło, istnieje szansa na szczęśliwy – dla obu stron – finał. Pytanie tylko kiedy... I to właśnie czas wprowadzenia zmian może być kluczowym elementem dyskusji, która toczyć się będzie już niebawem.

KomentarzeLiczba komentarzy: 117
Krzychu
poniedziałek, 7 września 2020, 08:40

Wymazać całkowicie Art 15a z ustawy ma obejmować wszystkich f-szy bez dyskryminacji i bez takich że po 25 latach służby totalna bzfura

Zróbmy z tym porządek!
czwartek, 3 września 2020, 00:10

Zgadzam się, gramy do jednej bramki, jak podczas protestu, nieważna jest data przyjęcia 1994, 1999, 2003, 2005 czy 2012, pracowałeś więc wniosłeś kapitał, płaciłeś uczciwie podatki, odprowadzałeś składki, więc każdy powinien podlegać pod art.15, nie pod 15a!!! który wtedy było pomostem, powrotem do systemu ZER w którym jesteśmy, na tamten moment to był dobry powrót do naszego systemu, dziś już wiemy ze ułomny i umowny, bo wróciliśmy ale nie do końca, bo jedna noga została w ZUS, czas na stałe wrócić do ZER, mamy swój własny system, to nie jest powszechny ZUS, to jest mundurowy ZER, dlatego w całości powinniśmy wrócić do ZER, przecież cywile nie podlegają pod ZER i ZUS, to absurd i utopia, w dodatku dzieli ludzi, dzieli systemy, dzieli przepisy, wystarczy tych podziałów, tego bałaganu, chcemy powrotu do ZER-u i tylko ZER-u, u mnie w jednostce wszyscy popierają powrót do art.15, myślę ze to głos znakomitej większości zainteresowanych.

Elo
sobota, 12 września 2020, 02:55

Panowie jedynie w grupie siła...Jesli góra nie pa czy twardego stanowiska związkowego i otoczenia mundurowych to słabo to będzie wyglądać z wykonalnością!

Już emeryt
wtorek, 1 września 2020, 15:08

Ludzie, obudzcie się, II emerytury (ZUS+ZER) to byłby precedens, wybierasz zawsze jedno, korzystniejsze świadczenie (art.95FUS) nie wierzcie w te bzdury o wyłączeniach (art.2par.2) to abstrakcja, za kilka lat to nie będzie miało żadnego przełożenia w systemie emerytalnym, więc albo zniosą 15a dla roczników 1999-2012, albo kiedyś zostaniecie wykukani z drugiej emki, jest o co walczyć, tym bardziej ze roczniki przed 1999 mają jasno określone, stąd tylko powrót do art.15 jest uczciwy, inne warianty to banialuki, po prostu bajki.

Uczciwy
czwartek, 3 września 2020, 00:07

To że jest uczciwy art. 15 nie oznacza że wykluczy art. 15a wydaje mi się że jest to motaczenie że będą dwie emerytury bo jeszcze nikt się o nie nie może starać jak będzie taka możliwość to obrócą kota ale wtedy będą mieli problem z głowy bo Ci którzy mogliby skorzystać z likwidacji art. 15a będą już na emeryturach bez możliwości ich przeliczenia i w ten sposób mogą cały czas obiecywać gruszki na wierzbie a nasze lata z pracy w cywilu zostaną oddane ku chwale ojczyzny - zostaliśmy jak to mówisz wykukani. Obiecanki macanki a głupiemu stoi. SZKODA.

www
wtorek, 1 września 2020, 21:34

dokładnie tak, ale chyba nie wszyscy są tego świadomi

Rodrigo
środa, 2 września 2020, 23:39

Jeżeli ludzie się nie obudzą to zostaną pięknie wymanewrowani, nie ma czegoś takiego jak 2-ga emerytura, nie ma i tymbardziej nie będzie za 20 lat, więc nieważne kiedy się przyjąłeś, po prostu każdy pominięty będzie przegrany, traci swoje składkowe lata

Roger
środa, 26 sierpnia 2020, 22:44

A ja się pytam dlaczego ludzie po 2003 roku mieliby nie być objęci zniesieniem 15a?!!!, nasze lata składkowe z cywila były gorsze?, nie wyobrażam sobie ze nas wyrolują ...

Elo
sobota, 12 września 2020, 02:57

Nie mogą kolego!!! Wtedy zrobimy realny pozew zbiorowy!!! Prawo jest jednakowe dla wszystkich, tym bardziej tak ważna kwestia jak emerytura!!! Brak zapisów nie znaczy że nie mamy do czegoś prawa!!! Mmay, tylko musimy o tym GŁOŚNO MÓWIĆ!!!

Bohdan
piątek, 21 sierpnia 2020, 01:02

Są ludzie przyjęci po 2003 r z wieloma latami pracy w cywilu dlaczego mają być pominieci. Artykuł 15a powinien obowiązywać wszystkich a nie tylko tych którzy przyjęli się przed 1999r oraz 2000-2003

Tweets InfoSecurity24