Świąteczny prezent dla policyjnych specjalsów. KGP wybrała lekkie transportery opancerzone

24 grudnia 2018, 11:52
1-114342
Zdjęcie ilustracyjne/Fot. Policja

Policja wybrała dostawcę 8 sztuk lekkich transporterów opancerzonych. O tym, że w przetargu pojawiły się dwie oferty, pisaliśmy już w listopadzie. Dziś wiemy, że LTO dla Policji dostarczy AMZ Kutno. O zakupie transporterów opancerzonych, mówił też w rozmowie z InfoSecurity24.pl Komendant Główny Policji gen. insp. Jarosław Szymczyk. „Wykorzystanie takiego narzędzia, jak transporter opancerzony, wydaje mi się rzeczą oczywistą. To naturalne, że Policja dysponuje takim sprzętem” – zapewniał szef Policji.

Przypomnijmy, oferty w postępowaniu złożyły dwie firmy: AMZ Kuto oraz austriacki Franz Achleitner Fahrzeugbau und Reifenzentrum GmbH. Ceny obu propozycji kształtowały się podobnie, ale jak wynika z informacji opublikowanej przez Komendę Główną Policji, oferta austriackiej firmy została odrzucona i nie podlegała ocenie. Policja zdecydowała się na zamówienie lekkich transporterów opancerzonych u polskiego producenta, a dostawa 8 sztuk kosztować będzie niemal 25 mln złotych (dokładnie 24 999 998,46 zł). KGP, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, na transportery planowała przeznaczyć nawet 31 mln złotych.

Zgodnie ze SIWZ Lekki Transporter Opancerzony – LTO ma być przeznaczony do przewozu w 8 funkcjonariuszy. Ma być wykorzystywany w trakcie akcji i operacji policyjnych, ale również do transportu osób wymagających zwiększonej ochrony. Transportery mają poruszać się po drogach twardych z prędkością maksymalną wynoszącą co najmniej 95 km/h, zaś po bezdrożach z prędkością maksymalną wynoszącą co najmniej 30 km/h. Zbiorniki paliwa mają pozwalać pojazdom na pokonywanie dystansu 650 km po drogach twardych oraz 300 km po drogach gruntowych lub bezdrożach. 

O zakupie transporterów opancerzonych, który realizowany jest w ramach trwającego programu modernizacji służb mundurowych podległych MSWiA, pytaliśmy Komendanta Głównego Policji już w listopadzie.

Mówiliśmy o priorytetach w modernizacji i chciałbym jeszcze na moment do tego wrócić. Policja planuje zakup 8 transporterów opancerzonych, trwa postępowanie przetargowe. To pewien przełom, bo przez lata w służbie pozostawały wysłużone już LTO SCAM „Dzik” oraz pojazdy BTR. Po co Policji transportery opancerzone i skąd właśnie teraz decyzja o ich zakupie?

Najprostsza odpowiedź jest taka: proszę sobie przejrzeć normy wyposażenia pododdziałów Policji, pododdziałów kontrterrorystycznych i wszędzie w tych normach są transportery opancerzone, a de facto ich nie ma. Więc niektórzy dzisiaj się dziwią, że kupujemy coś czego nie ma, a powinno być i właściwie po co. A ja odwróciłbym pytanie i zapytał dlaczego przez tyle lat tego nie było. Dlaczego w pewnym sensie narażaliśmy policjantów, w różnego rodzaju sytuacjach, na zagrożenie życia lub zdrowia.

Transportery opancerzone będą wykorzystywane przy różnego rodzaju realizacjach. Weźmy za przykład CBŚP, które codziennie realizuje na terenie całego kraju kilka, kilkanaście spraw, które dotyczą naprawdę bardzo niebezpiecznych, zorganizowanych grup przestępczych. Wykorzystania takiego narzędzia, jak transporter opancerzony, wydaje mi się rzeczą oczywistą. To naturalne, że Policja dysponuje takim sprzętem. Ja słyszałem opinie, że wydajemy pieniądze na jakieś „zabawki”, które być może nigdy nie będą potrzebne. Ale idąc tym tokiem myślenia, nie kupujmy policjantom broni, bo być może nigdy jej nie wykorzystają. Ja nie mogę sobie jednak pozwolić na to, żeby nie dać gwarancji bezpieczeństwa i nie dać najlepszego, dostępnego sprzętu moim ludziom, oczekując od nich i wymagając tego, żeby każdego dnia narażali własne życie i zdrowie dla bezpieczeństwa naszych obywateli.

Proszę pamiętać, że program modernizacji pozwala nam się doposażyć w sprzęt którego nie było. Z jednej strony te środki zapewniają profesjonalizację działania, z drugiej strony bezpieczeństwo moim ludziom.

Fragment wywiadu z gen. insp. Jarosławem Szymczykiem

Jak na razie nie wiemy jakie transportery kupiła Policja, jednak do policjantów mogą trafić zarówno pochodzące z Kutna Żubry jak i Tury. Bez względu na to jaki model finalnie zasili policyjne szeregi, znacząco odmłodzi mocno wysłużoną już flotę policyjnych transporterów. Dziś Polska Policja posiada wozy opancerzone typu LTO SCAM „Dzik” oraz pojazdy BTR. Te pierwsze zakupiono w dwóch egzemplarzach dla BOA KGP po akcji w Magadalence (w 2003 roku zginęło wtedy dwóch funkcjonariuszy policyjnego pododdziału AT). Te drugie - BTR-60PB pochodzą jeszcze z czasów Milicji Obywatelskiej i od lat są stopniowo wycofywane, prawdopodobnie są też bardzo rzadko używane w działaniach.

DM

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 13
Zenon
sobota, 5 stycznia 2019, 18:49

Szkoda tylko że policjantów nikt nie pyta czego potrzebne zajmują się tym super specjaliści z KGP którzy nie mają zielonego pojęcia o pracy takich funkcjonariuszy a później niech się martwią i męczą policjanci ot taka polityka....

adrian
piątek, 28 grudnia 2018, 10:29

Ogólnie mówie zw Austryjacy mogli by wygrac pojazd jest ok co do kutna hmmm nie wiem nie weim Tur6 to przerobiony Ford F550 niby ok ale opancerzenie poziom 1 poziom drugi to aby 6 osob wezmie na pokład tur 5 to pojazd 5 osobowy a zubr jest pojazdem który trzeba udoskonalić bo zubr to odpowiednik pojazdu z austri

Stulej
środa, 26 grudnia 2018, 20:59

Czyli cięższy pickup Forda jako baza z polską zabudową. Silnik jakies 350 km. Ciekawe co powiedzą policjanci, którzy będą tego cuda używać.

Morgul
środa, 26 grudnia 2018, 13:43

chyba 2-3 lata temu złomowano już jakieś "wynalazki" z Kutna i to jeszcze nowe bo się do niczego nie nadawały to się chyba DZIK nazywało miliony poszły w błoto a teraz znów jakieś zamówienie u tego "producenta" ?

Groch
środa, 26 grudnia 2018, 07:05

Polski sprzęt to bardzo dobry sprzęt.Życzę bezpieczeństwa oraz zadowolenia z nowych wozów.

Reklama
Tweets InfoSecurity24