"Dalsza zwłoka (…) nie znajduje żadnego uzasadniania". Mundurowi o projekcie zmian art. 15a

28 stycznia 2021, 08:58
policja, straż graniczna, fot. lubuska policja
Fot. Lubuska Policja

Jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że wszystko, jeśli chodzi o załatwienie kwestii zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, jest na dobrej drodze. Przygotowany przez MSWiA projekt trafił do wewnętrznych konsultacji i choć mundurowi zgłosili do niego szereg poważnych uwag, to – jak podkreślali  samo pojawienie się tych założeń to krok w dobrą stronę. Jednak projekt, o czym informował niedawno InfoSecurity24.pl, po ponad miesiącu od złożenia go przez MSWiA w KPRM nie trafił do wykazu prac Rady Ministrów. Przedstawiciele Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych postanowili zwrócić się w tej sprawie do przewodniczącego Stałego Komitetu Rady Ministrów Łukasza Schreibera. Jak piszą w piśmie skierowanym do ministra, "funkcjonariusze, których Federacja reprezentuje są coraz bardziej zniecierpliwieni", a "dalsza zwłoka (…) nie znajduje żadnego uzasadniania".

Przypomnijmy, zgodnie z informacjami do jakich dotarł InfoSecurity24.pl, resort spraw wewnętrznych i administracji przesłał projekt zmian do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 11 grudnia ubiegłego roku. Uwagi do projektu zgłosiło jednak Centrum Analiz Strategicznych, a te przekazane zostały do MSWiA. Resort odniósł się do nich 12 stycznia. Teraz dokument czekać ma na pozytywną rekomendację Centrum Analiz Strategicznych i rozpatrzenie przez Zespół Programowania Prac Rządu. Dopiero po dopełnieniu tych formalności – jak wynika z informacji przekazanych redakcji przez Centrum Informacyjne Rządu – "projekt zostanie włączony do wykazu prac Rady Ministrów". Gdzie zatem leży problem? Chodzi o czas. Jak podkreślają związkowcy, "zgodnie z Porozumieniem z 8 listopada 2018 roku zawartym pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji a związkami zawodowymi służb mundurowych, kwestia art. 15a zgodnie z § 4 powinna być rozwiązana do końca 2019 roku". Tak więc – trzymając się terminów zapisanych w 2018 roku – opóźnienie sięga dziś już ponad 13 miesięcy, a to z kolei rodzi spore napięcia i, jak podkreślają w piśmie do ministra Schreibera mundurowi, zniecierpliwienie wśród funkcjonariuszy. Liczą oni, jak piszę FZZSM, że w najbliższym czasie dojdzie do zrealizowania tego punktu Porozumienia z 2018 roku. "Dalsza zwłoka w naszej ocenie nie znajduje żadnego uzasadniania" – dodają.

Mimo deklaracji złożonej przez kierownictwo Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji złożonej stronie społecznej projekt ten miał znaleźć się w wykazie prac Rządu już prawie miesiąc temu, co jednak z nieznanych nam powodów się nie stało.

Fragment pisma Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych z 25 stycznia do przewodniczącego Stałego Komitetu Rady Ministrów Łukasza Schreibera

Gorzki sukces? 

Pojawienie się projektu zmian w art. 15a, było – jak podkreślała spora część środowiska – krokiem w dobrą stronę. Projekt nie jest wprawdzie idealny i w wielu aspektach – co widać po uwagach wniesionych przez związkowców nie stanowi odpowiedzi na społeczne oczekiwania jednak, jak mówiono, jest to baza do dalszych prac. Mundurowi liczyli, że skoro na przygotowanie projektu czekali niemal rok więcej niż pierwotnie zakładano, teraz gdy ten już się pojawił prace pójdą szybko. Tak się jednak nie stało, a przynajmniej nie do tej pory. Mundurowi w piśmie do ministra Schreibera zwracają się więc z "wnioskiem o wskazanie terminu włączenia do wykazu prac Rady Ministrów projektu zmiany art. 15a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy" i jak piszą, oczekują "konkretnej odpowiedzi".

Wpisanie projektu do wykazu prac Rady Ministrów i przyjęcie go przez rząd to jednak dopiero początek. Uwag, które do dokumentu zgłosili związkowcy jest bowiem dość sporo i raczej mało prawdopodobne by byli oni skłonni z nich zrezygnować. Nie do końca wiadomo też, jaki kształt ma dziś przygotowany przez MSWiA dokument i czy zostały w nim uwzględnione jakieś propozycje wnoszone jeszcze na etapie wewnątrzresortowych konsultacji z mundurowymi. Warto też przypomnieć, że te oficjalne konsultacje społeczne – z uwagi na fakt, że projekt będzie procedowany jako rządowy – dopiero przed nami.

Otwarte pozostaje oczywiście również pytanie na jakie ustępstwa gotowe będzie MSWiA. Ewentualne negocjacyjne usztywnienie z obu stron może doprowadzić do niebezpiecznego impasu i to w kwestii, która dla sporej grupy funkcjonariuszy jest jedną z istotniejszych w ostatnich latach. Zupełnie nieskuteczne byłoby też szybkie przyjęcie ustawy wbrew protestom środowiska i uwagom przez nie wnoszonym. To jednak rozwiązanie raczej mało prawdopodobne. Jedyne co pozostaje zatem obu stronom, to dogadać się i ustalić kompromisowy kształt zmian. Do rozmów zapewne dojdzie jeszcze nie raz, jednak najpierw projekt musi oficjalnie wejść na rządową, legislacyjną ścieżkę.

Reklama
Reklama

KomentarzeLiczba komentarzy: 224
Prezes
sobota, 30 stycznia 2021, 12:01

Kolejne debaty, rozmowy, spotkania , dialogi, terminy telenowela trwa odcinek 3547. Związki próbują cos zrobić z tym bublem ale zawsze jest coś nie tak a to pandemia a to zły czas bo kryzysy a to trzeba poczekać. Może trzeba zrobić powtórkę z 2018r chyba tylko takie argumenty trafiaj do rządu.

Yeti
sobota, 30 stycznia 2021, 23:27

Dokręca jeszcze ze 3000 odcinków, przyjdzie nowy rząd, związkowcy pouciekają na emerytury a my będziemy szukać wiatru w polu

Janek
sobota, 30 stycznia 2021, 01:46

Batalia trwa od 21-22 lat, co wypracowano? "NIC", no chyba ze coś mnie ominęło ...

Senior
sobota, 30 stycznia 2021, 17:24

Nic cię nie ominęło, posiedzenia, spotkania, rady dialogu, nasiadówki, obiecanki, mydlenie oczu, i 20 lat zleciało, no nikt nie powie ze nic się nie dzieje i oto po 22 latach, dumano dumano i wymyślono, 25 lat w służbie z oddaniem kilku lat cywila, szkoda gadać

Tytus
sobota, 30 stycznia 2021, 01:13

Art. 15a powinien ulec pełnej modyfikacji, objąć roczniki z 15-letnim stażem, podległe pod tego bubla, czyli lata przyjęcia 99-12. Ten bubel też dzieli zasadnicze służby wojskowe, też warto zrównać wojsko, które bezpodstawnie wyszczególniono i ładnie nazwano jako kandydacką zasadniczą służbę w Policji czy SG, sztuczny podział trwa w najlepsze przeszło 20 lat, ten gniot zrobił tyle podziałów ze czas zakończyć rozdział z napisem 15a i zrobić 15 bez "a" rezygnując z tej żenady jaką jest kryterium 25 lat z oddaniem kilku marnych lat z cywila

Romek i A'tomek
sobota, 30 stycznia 2021, 17:38

Tytus, w punkt, 100% racji

Karus
sobota, 30 stycznia 2021, 16:40

Zgadzam się z Taytusem, dlaczego temat służby wojskowej omija się szerokim łukiem?, moja służba wojskowa w ŻW była gorsza od kolegi z OPP, czy służba w WOP-ie gorsza od służby w SG?, robiliśmy to samo a jeden podlega pod art.15 (OPP,SG) a drugi pod 15a (ŻW, WOP, NJW, Kawaleria czy inne specjalistyczne JW) ... Panowie Związkowcy, co Wami???

Jeremi
sobota, 30 stycznia 2021, 16:36

Tytus, brawka dla Ciebie, chociaż jeden który łączy nie dzieli, tak trzymaj!, mam nadzieję ze wszyscy doczekamy tej zmiany bo każdy musiał się naszarpać żeby te lata uskładać, nic darmo nie dostaliśmy

Dorian
sobota, 30 stycznia 2021, 16:34

Popieram Tytus, przyjąłem się w 2005 roku, mam 9.5 roku z cywila, pracowałem bardzo ciężko fizycznie w cywilu, wielkim wysiłkiem i trudem zdobyłem te składki, nie zamierzam oddać choćby jednego dnia, więc albo powrót na starych zasadach do art.15 albo druga emerytura, z tymże życie mnie nauczyło ze ta druga emka to więcej niż na wodzie pisana, nic takiego nie będzie, tym bardziej ze ZUS jest bankrutem

Olo
sobota, 30 stycznia 2021, 13:01

A na jakiej podstawie prawnej chcesz dokonać zmiany art. 15 dla tych co się przyjmowali gdy przepis istniał bo to co piszesz to jakieś fantastyczne teorie spiskowe oderwane od rzeczywistości. Służba kandydacka w świetle prawa to praca w danej formacji - chcesz dokonać rewolucji w przepisach bo przyjęci po 2003 chcą oszukać system dla własnej wygody.

Jaro
sobota, 30 stycznia 2021, 21:26

Służba wojskowa kandydacka to szwindel na skale makro, wojsko to wojsko, wbijałeś w kamasze twoja sprawa gdzie, służba ta sama, status i idea ta sama, dlatego czas najwyższy wykreślić słowo, termin "kandydacka", przecież to fikcja czas zrónać ZSW z tzw. kandydacką ściemą

Are20
piątek, 29 stycznia 2021, 23:16

Przeczytałem pierwszy i drugi wpis Rafała - koleś wie o czym pisze. Natomiast lamenty i argumenty pod jego wpisem zatrudnionych po 2003 roku są oderwane od rzeczywistości. O czym wy piszecie że wam zabiorą lub przepadną składki z cywila za 5, 10, 15 a nawet 20 lat prac. Że ZUS wam nic nie da i będziecie zmuszeni sądzić się latami. W ZUS-owskiej ustawie FUS w art. 95 ust. 1 jest ujęte że można pobierać tylko jedną emeryturę, W ust. 2 tego art. jest zapisane, iż nie dotyczy to mundurowych których wysługa jest ustalana na podstawie art. 15a lub 18e. Mundurowi z emką mundurową dostaną drugą emke - cywilną - gdy osiągną 65 lat ale muszą zwyczajnie spełnić przepisy ZUS do emerytury jak każdy cywil czyli cywilny staż pracy. Jak go nie osiągną to jak każdy cywil nie dostaną choćby minimalnej emerytury tylko świadczenie wynikające z wysokości składek. I tu jest cały ból. Prawda jest taka że przyjęci po 01.10.2003 roku przyjmowali się na ustawie z której jasno wynikało że nie zaliczą wysługi cywilnej do emki mundurowej, mają kilka lat cywila i nie chce im się pracować na drugą emkę cywilną gdy przejdą na emkę mundurową więc próbują zwyczajnie wymusić ustępstwa rządu na swoją korzyść. Z tych lat co mają niewiele z ZUSu dostaną - co innego gdy wymuszą zaliczenie do stażu mundurowego. Jest okazja bo 99-03 walczy o zwrot art. 15 w ramach praw nabytych. Tworzą więc teorie spiskowe, wymyślają głupoty wszelkiej maści, piszą o solidarności albo twierdzą że tylko oni a nie 99-03 walczy o art. 15 - wszystko byleby tylko osiągnąć cel. Niektórzy mają już emkę inni wkrótce nabędą prawa więc chwila jest dobra. Jak tu pisało wielu ci co przyjmowali się po 01.10.2003 na art. 15a a mają cywila zwyczajnie chcą oszukać system i społeczeństwo a nawet własnych kolegów.

Hektor
sobota, 30 stycznia 2021, 16:26

Też przeczytałem dwa wpisy Rafała, chyba nie ma nad czym pochylać, tendencyjne i subiektywne podejście do ustaw, przepisów i własnych interesów, proponuję temu panu poczytać wyrok TK, tam wszystko znajdzie, następnie poznać drogę legislacyjną ustaw i zapoznać się z zasadami reform a potem prawić morały i snuć pryeatne fantasmogorie, chyba tyle ...

Felix
sobota, 30 stycznia 2021, 16:16

Are20, kolego o czym piszesz?, skoro II emerytura i art.2 par.2 do ust. z października 2003 dot. 15a tak ci leży, jest taka korzystna, to dlaczego chcesz z tej walki wyeliminować ludzi z 03-12?, skoro to taka korzyść to sam zostań przy art.15a, a jeżeli nie, to przestań lamentować, siać ferment i pozwól żeby każdy podległy pod 15a rocznik walczył o swoje!

Are20
sobota, 30 stycznia 2021, 23:48

W przypadku 10.03-12 nie ma mowy o walce tylko o próbie wymuszenia na siłę uprawnień bez podstaw prawnych ślizgając się na 99-03 - zwykłe cwaniactwo i próba oszukania społeczeństwa argumentami wyssanymi z palca. 10.03-12 przyjmowali się na ustawie w której już był art. 15a i ten art. ich obowiązuje w kwestii wysługi czy się to komuś podoba czy nie

Jerzy
sobota, 30 stycznia 2021, 16:09

Rafał wie o czym pisze???, to znaczy ze nie czytasz z uwagą, facet pisze tak odległe od faktów rzeczy ze dziwię się tej opinii, ale może do ciebie ta agrumentacja dociera do ciebie jednego ...

Dory
piątek, 29 stycznia 2021, 22:13

A dlaczego prawo działa wstecz? Jeśli ktoś jest w służbie przed 31.12.2012 nie powinien się martwić o Art 15a. Przyszedł.do służby na innych zasadach. Dlaczego , dlaczego tak jest że obowiązują go zasady z Ustawy od 01.01.2013r. ????

Jasło
sobota, 30 stycznia 2021, 19:50

A dlatego ze jak prawo działa na korzyść to może działac wstecz, dlatego po wprowadzeniu reformy z 2003 premier Miller naprawił co Buzek napsuł, czego tu nie rozumieć?, teforma z 2013 to inna bajka, to była sama reforma służb mundurowych a nie jak w 1999 wszystkich zawodów, w tym służb.

Karo
sobota, 30 stycznia 2021, 16:48

Prawo działa wstecz tylko jak działa na korzyść, za wyjątkiem 8a prawo zadziałało dla 99-03 w 2003 na korzyść

Tadzik
sobota, 30 stycznia 2021, 16:22

A mówi ci coś reforma wszystkich zawodów z dn.1.01 1999, objęła też mundurowych, od tej daty podlegały pod tą reformę a jej niekorzystne zapisy cofnięto w 2003, rozumiesz cofnięto żeby przywrócić mundurowych do ZER, czyli prawo zadziałało wstecz żeby cofnąc co napsuł Buzek i nego ekipa, czego tu nie rozumiesz?, po 2013 nikt niczego nie zepsuł, zrobiono zupełnie nową reformę od postaw na nowych zasadach.

Tweets InfoSecurity24