Projekt zmian w art. 15a doczekał się publikacji

7 lipca 2021, 16:55
KWP w Gorzowie Wlkp.
Fot. KWP w Gorzowie Wlkp.

Na ten moment funkcjonariusze czekali bardzo długo. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, czyli plan modyfikacji w art. 15a. Problem w tym, że propozycja nie do końca spełnia oczekiwań mundurowych, którzy liczą na to, że do wprowadzenia korekt w przygotowanym przez MSWiA dokumencie uda im się przekonać posłów i senatorów już na etapie prac parlamentarnych.

Jak podkreślał jeszcze w maju, w rozmowie z InfoSecurity24.pl, Maciej Wąsik, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, projekt zmian w art. 15a powstał na prośbę związków zawodowych, które dążyły do rozwiązania emerytalnego problemu służb i uregulowania kwestii zaliczania do emerytury lat pracy "z cywila". Związkowcy oczekiwali jednak, że przepis ten, czyli art. 15a, zostanie wykreślony. Tak się jednak nie stało, a wiceminister podkreślał, że propozycja MSWiA jest racjonalna i, co ważne, mieścić się ma w ramach budżetu, jakim dysponuje resort. 

Wyboista droga

O zmiany w mundurowej ustawie emerytalnej, które uregulowałyby kwestie zaliczania do emerytury lat pracy "z cywila" zabiegają od lat przedstawiciele niemal wszystkich mundurowych środowisk. Chodzi o zasady doliczania pracy cywilnej do emerytury dla funkcjonariuszy przyjętych po raz pierwszy do służby po 1 stycznia 1999 r. i przed 1 października 2003 r. Związkowcy chcą, aby dla funkcjonariuszy przyjętych w tym okresie zasady były takie same, jak dla funkcjonariuszy przyjętych przed 1 stycznia 1999 roku.

Na projekt mundurowi czekali aż do końca września 2020 roku i jak się szybko okazało przedstawione przez MSWiA propozycje nie do końca spełniły oczekiwania środowiska. Jeszcze na etapie konsultacji wewnątrzresortowych szereg uwag zgłosili związkowcy reprezentujący formacje podległe MSWiA, a wtórowali im m.in. funkcjonariusze Służby Więziennej, którzy zabiegają - z poparciem nadzorującego SW wiceministra sprawiedliwości - wnioskując o to, by projekt dotyczył także ich formacji. Zastrzeżenia, jakie zgłaszali, jeśli miałby zostać zaakceptowane, wpłynęłyby jednak na dość znaczącą zmianę pierwotnych założeń poczynionych przez MSWiA. 

Ostatecznie, resort zdecydował się wprowadzenie poprawki, zgodnie z którą grupa funkcjonariuszy - w momencie podejmowania decyzji o przejściu na emeryturę - będzie miała do wyboru dwie możliwości. Pierwszą z nich jest doliczenie przez tych funkcjonariuszy do emerytury mundurowej pracy cywilnej i tym samym pobieranie tylko emerytury mundurowej. Drugą możliwością jest niedoliczanie do emerytury mundurowej pracy cywilnej i zachowanie prawa do dwóch emerytur, tj. emerytury mundurowej i emerytury z ZUS - za pracę cywilną, po spełnieniu warunków wieku 60/65 lat. Jak okazało się w czerwcu, to jedyny element, który mundurowym w dokumencie przygotowanym przez resort spraw wewnętrznych i administracji się podoba. Wiadomo również, że na etapie uzgodnień resortowych rozwiązaniami objęci zostaną również mundurowi ze Służby Więziennej.

Jednocześnie informuję, że przesyłany do uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy zawierać będzie nową propozycję (art. 15ab) dającą funkcjonariuszowi możliwość wyboru ustalania emerytury na zasadach dotychczasowych, określonych w art.15a, lub nowych przedstawionych w art. 15aa.

fragment pisma Macieja Wąsika, sekretarza stanu w MSWiA do Michała Wosia, sekretarza stanu w resorcie sprawiedliwości

Projekt pojawił się 7 lipca br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, resort proponuje dodanie art. 15aa do ustawy zaopatrzeniowej oraz wprowadzenie zmian dostosowujących. Mundurowi, którzy zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. oraz którzy w dniu zwolnienia ze służby posiadają co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych (tj. okresy służby w Urzędzie Ochrony Państwa, Biurze Ochrony Rządu i służby wojskowej), będą mogli mieć uwzględnione w wysłudze emerytalnej poprzedzających służbę lub przypadających po zwolnieniu ze służby okresy składkowe i okresy opłacania składek (tzw. okresów pracy cywilnej). Okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek do wysługi emerytalnej, jeżeli emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Wprowadzone zostaną również przepisy dotyczące zasad ponownego ustalenia wysokości emerytury oraz przekazywania środków zgromadzonych w otwartym funduszu emerytalnym.

Co więcej, przepis przejściowy projektowanej ustawy umożliwia byłym funkcjonariuszom, których emerytury zostały ustalone na zasadach określonych w art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, a którzy spełnią warunek określony w niniejszej ustawie (co najmniej 25 lat służby), i którzy nie mają ustalonego prawa do emerytury na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ponowne ustalenie wysokości emerytury policyjnej z uwzględnieniem tzw. okresów pracy cywilnej.

Choć propozycja ta nie satysfakcjonuje związkowców i planują oni walkę o wprowadzenia w niej zmian już w trakcie prac w Sejmie i Senacie, to podkreślają równocześnie, że nawet w tym kształcie stanowi ona jakieś rozwiązanie problemu i nie zamierzają blokować prac. Pytanie, jak wpłynie to na dalsze negocjacje z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji?

MR

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 336
Gutek
środa, 14 lipca 2021, 15:50

Moim zdaniem w 15a można już tylko próbować zmienić stan faktyczny poprzez ZSW względem ZSK, zasadnicza i zastępcza służba wojskowa to jest ta sama służba, ten sam charakter, szedłeś tu albo tu, twój wybór. Podział jest niekonstytucyjny, dzieli na dwa wojska, tym bardziej że ZSW była dłuższa terminowo, szersza kompetencyjnie, a jej przepisy o równorzędności i skladkowości dowodzą że miała tożsamy charakter prawny, więc tu bym uderzał, bo wariant 15aa to już fakt, czekamy w zasadzie tylko na publikację, co zobaczą że jest klepnięte.

Paweł
czwartek, 15 lipca 2021, 14:51

Gutek, 100% racji, trzeba sprawę ruszyć, ZSW to okres składkowy, równorzędny, dlaczego zatem mamy być stratni, dlaczego służba kandydacka która w rozumieniu wojska była krótkim kursem ma być liczona z art.15, dlaczego?, a prawdziwa służba wojskowa ZSW jest liczona z 15a, w wojsku miałem kaprala, stopień mi się przeniósł do służby w policji, tu nie ma różnic, ktoś strzelił bubla i to latami istnieje, wystarczy!

Wiesiek
czwartek, 15 lipca 2021, 00:53

W ZSW przed 1999 nie było żadnych składek - nie pisz głupot. W ustawach z 1959, 1972,1983, 1985,1994 był to zawsze zgodnie z prawem okres równorzędny, nieskładkowy. Składki za ZSW weszły wraz z OFE - wszyscy zostali oskładkowani poza rolnikami. ZSW przed 1999 stał się składkowy w wyniku machinacji żołnierzy przy ustawie cywilnej stworzonej przez rząd dla cywili która weszła w 2009 - zwykłe oszustwo społeczeństwa.

No bez żartów
czwartek, 15 lipca 2021, 15:56

Jakie oszustwo?, Wiesiek, co ty pleciesz, to co, ludzie którzy poszli do wojska mieli być podwójnie stratni, nie dość że tracili pracę, mieli wycięte lata z życiorysu to jeszcze zabrałbys im składki, dobry jesteś kolego, dobrze że tacy jak ty o niczym nie decydują

Maciek
czwartek, 15 lipca 2021, 15:00

Wiesiek, o co ty tak naprawdę walczysz?, jączysz tutaj strasznie ludziom z ZSW, dodaj jeszcze że pracowałeś w gazecie i coś o składkach, jedna i ta sama melodia, podziwiam jak można wkoło jedno pisać, czytam to forum i postanowiłem że w końcu zabiorę głos, przestań lamentować, matko z córką ...

Monter
środa, 14 lipca 2021, 23:34

Zgadzam się z tobą, pytanie dlaczego tyle lat funkcjonuje podwójne wojsko?, podwójna armia?, to co, może zaraz ktoś powie że wogóle tego wojska nie było, był obóz harcerski, jakie wojsko?, zastępcza kandydacka to było wojsko, reszta to były dwuletnie półkolonie

Greg
środa, 14 lipca 2021, 21:10

Proste, jak nie przywrócą art15 grupie 99-03 jak przed 99 trzeba będzie się pakować i pracować na drugą emkę w cywilu , aby ją powiększyć a z czasem może się okazać wyższa od mundurowej a reszcie tylko podziękować taki mamy klimat.

XXXX1
piątek, 16 lipca 2021, 10:58

Emeryt czemu piszesz nieprawdę. Na tym forum ludzie podają o kolegach i koleżankach mundurowych którzy dostają dwie emki a ty swoje. Na początku jeden podał o gościu który dostał drugą od 60 bo w szczególnych pracował, dalej następny że policjanta u niego dostaje drugie świadczenie z ZUS. Celnicy, rolnicy dostają dwa świadczenia - czytaj co wcześniej napisali na forum zanim napiszesz cokolwiek

emeryt
środa, 14 lipca 2021, 22:03

Nie dostaniesz dwóch emerytur - nie ma takiej możliwości. Albo mundurowa albo z cywila. Idąc do cywila musisz dużo zarabiać i pracować do 65 wtedy będzie ci się opłacalo brać z cywila. Życzę powodzenia.

ZOMOL
środa, 14 lipca 2021, 15:47

Według mnie jak nie będzie powtórki z psiej grypy to żadnej modernizacji nie będzie. Bo na związki jak widać nie ma co liczyć, zatkali im buźki 25+.

Strażak sam
środa, 14 lipca 2021, 20:04

Ale zrozum, kto tu zastanie jak nie wprowadzą modernizacji?, to nie przedszkole że dostaniesz lizaka i będziesz się cieszył jak głupi z bateryjki, albo podwyższą pensje i dodatki albo trzeba się zbierać

Andrzej
środa, 14 lipca 2021, 15:27

Modernizacja to obiecane płace, pensje, zarobki, wynagrodzenia, to odzyskanie normalności, ceny są szokująco wysokie, ceny paliwa i art. rolno-spożywczych sięgają zenitu, inflacja jest na poziomie 5%, nie ma od lat waloryzacji, nie ma podwyżek dodatków, pensji, przecież tym sposobem sięgniemy dna, zobaczcie co się dzieje w naborze, jak obniżono kryteria przyjęć, ile jest wolnych wakatów, nie ma chętnych, trzymamy statystyki 25+, jeżeli nie będzie modernizacji to leżymy. Skuteczność 15a pokazała że trudno być tutaj optymistą.

Olek
środa, 14 lipca 2021, 23:37

I bez modernizacji jest słabo z kadrami, są ciągłe braki, robisz już za dwóch, czym zatrzymują ludzi, podwyżkami, bo praca jest trudna, nerwowa, odbiera zdrowie, to co zostaje, dać podwyżki, bo nikt tu nie przyjdzie, pytanie dlaczego wciąż nikt nic nie wie w sprawie ?

Kwiatek
czwartek, 15 lipca 2021, 12:46

Wprowadzając 15a już zniechęcili ludzi. Teraz dalej kiwają nowymi ,,lepszymi" 15aa, 15ab! Nie dają, a zabierają! ŻENADA.

Viktorio
czwartek, 15 lipca 2021, 22:06

Poprzez 15a na siłę łatają dziury kadrowe, nie oszukujmy się, nie ma rąk do pracy, dlatego 15aa to optymalny wybór między mieć a być

Konstytucja !!!
środa, 14 lipca 2021, 10:19

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 ze zm.) Art. 32 1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. To co znowu za dzielenie na tych co mają 25 lat służby to się należy i tych co nie mają 25 lat służby to się nie należy ? Wszyscy byli przyjęci 1999-2003 na takich samych warunkach a tu następne podziały na lepszy i gorszy sort. Pierwszy będę pisał pozew do sądu o nierówne traktowanie praw człowieka. Pozdrawiam.

Ciut nie tak, 99-03.
środa, 14 lipca 2021, 21:15

Byłbyś chroniony prawem nabytym gdybyś w momencie wejścia zmiany 15a z 2003 roku miał zagwarantowany art.15 czyli stare zasady, innymi słowy jeżeli w świetle kwestionowanego przepisu nie spełniałeś przesłanek nabycia prawa do emerytury policyjnej, tj.do ochrony maksymalnie ukształtowanej ekspektatywy, to w konsekwencji przepis 15a nie mógł tego prawa (dla 99-03) ani ekspektatywy retrospektywnie pozbawić, rozumiesz?. Poza tym na wstępie przyjęcia należałeś pod OFE, PSE, słowem pod ZUS, cofnięcie zegara wracało Was z 99-03 pod macierzysty ZER, a na to prawo zezwala, innymi słowy jeżeli przepis wchodzi z datą wsteczną a jest korzystny, to jest zgodny z literą prawa bo działa korzystnie na zainteresowanej grupy i tak było w przypadku 99-03.

Garfield
środa, 14 lipca 2021, 23:30

No tak to jest interpretowane, niestety, ochrona była by wtedy gdyby w dniu zmiany w 2003 osoby z 15a (99-03) posiadały by 15 lat służby i prawo do emki, a tak, to mogli wprowadzić te zmiany, bo nie było okresu ochronnego, nieważne jak się przyjmowałem, nie miałeś w tym przepisie uprawnień, wtedy można, w zasadzie ciąg służby. Wiem, przegadałem temat, stąd ciężko będzie to przeskoczyć

Sg02
środa, 14 lipca 2021, 16:14

My czekamy aż będziemy mieli ustawę w ręku. Ułatwi to nam całą sprawę

Emeryt
środa, 14 lipca 2021, 21:57

Jak już będzie ustawa to sobie możesz pogwizdać

To byłby precedens
środa, 14 lipca 2021, 18:17

Sg02, wszystko fajnie, ale co, podważysz TK z 2014 czy inne wyroki sądów, w tym SW, przecież to nie jest pierwszy taki werdykt w tej sprawie, a może macie jakieś przykłady że ktoś wygrał sprawę 15a?, nie wiem np. indywidualnie, kiedyś ktoś tu pisał że jakiś żołnierz ZSW coś wygrał imu wrócili świadczenie art.15, ale nie znam szczegółów

Szkoda słów
środa, 14 lipca 2021, 15:13

A co, dzielenie wobec jednego art. 15a na roczniki 99-03 i 03-12 jest konstytucyjne?, podlegamy pod ten sam artykuł, mamy te same prawa, te same, równe, tu może być podział?, tu nie obowiązuje konstytucja?, rozumiem że tylko 99-03 są pokrzywdzone systemem i tylko ich obowiązuje konstytucja, innych nie!

Leszek
środa, 14 lipca 2021, 03:02

Nie wiem koledzy, może jestem w błędzie, ale jak nie wejdzie teraz ta modernizacja to po co tu dalej siedzieć?. Przecież to by oznaczało że przez kolejne 5-7 lat nie będzie złamanego grosza, znowu wpadniemy w przedział jak za PO-PSL, 8 lat nic sensownego nie zrobili, rzucili jakieś marne grosze na euro. Pamiętam ten czas-impas, szykuje się powtórka, więc albo modernizacja albo składam raport. Obecna pensja jest tak niska że ledwo wystarcza na podstawowe potrzeby, od trzech lat nie byłem na urlopie z rodziną, wielu z nas ma podobnie, chyba coś nas omija skoro tak jest, pracujesz, wypruwasz żyły, ryzykujesz na ulicy i ledwo wiążesz koniec z końcem, nie, tak być dalej nie może

Tweets InfoSecurity24