LPR z trzema nowymi samolotami

28 sierpnia 2018, 10:22
Samolot Tecnam 2008JC, fot. Tecnam
fot. Tecnam

O przetargu na 3 samoloty dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego pisaliśmy już w lipcu. LPR szukało dostawcy 3 maszyn szkolno-treningowych, tak by móc od podstaw samodzielnie kształcić swoje załogi. Jedyna oferta jaka pojawiła się w przetargu pochodziła od firmy Bartolini Air, która oferowała samoloty Tecnam P2008JC MK II. Finalnie to właśnie te maszyny trafią do LPR.

W przetargu dotyczącym 3 samolotów szkolno-treningowych złożono tylko jedną ofertę. Firma Bartolini Air zaoferowała trzy samoloty Tecnam P2008JC MK II. Zgodnie z informacją o udzieleniu zamówienia, początkowa, szacunkowa wartość zamówienia, wynosiła ponad 2,7 mln złotych brutto. Finalnie zakup trzech samolotów Tecnam kosztował będzie 2,58 mln złotych brutto.

Przy ocenie oferty punktowano układ aerodynamiczny (25 proc.), elektroniczne wyświetlacze wielofunkcyjne (10 proc.), zasięg lotu (10 proc.) oraz składową boczną wiatru (10 proc.). W punktacji największą część stanowiło kryterium ceny (45 proc.).

Tecnam 2008 to popularny lekki samolot szkolno-turystyczny wprowadzony do oferty włoskiego producenta w 2008 roku. Wersja zaoferowana LPR to wariant dostosowany do standardów AESA. Jest to dwumiejscowy górnopłat z trzypunktowym podwoziem z kołem przednim, napędzany silnikiem Rotax 912ULS o mocy 100 KM. Dzięki lekkiej, metalowo-kompozytowej konstrukcji która zapewnia dobry stosunek mocy do masy, samolot osiąga prędkość przelotową 219 km/h  i zasięg  niemal 1200 km. Kabina wyposażona jest w cyfrową awionikę (glass cocpit) Garmin G3X i zdwojony układ sterowania. Samoloty tego typu są wykorzystywane do szkolenia pilotów m. in. przez LOT Flight Academy i liczne aerokluby. 

Robinson R44 Raven II w LPR

Samoloty szkolno-treningowe to nie jedyne duże zakupy jakie w ostatnim czasie zrobił LPR. Przypomnijmy, niedawno rozstrzygnęło przetarg na zakup 2 śmigłowców szkolnych Robinson R44 Raven II. Zwyciężyła firma JB Investments z Warszawy z ofertą o łącznej wartości 5,98 mln zł brutto.

LPR wybrał na śmigłowiec szkolny najnowszy wariant popularnej i stosowanej do szkolenia przez wiele organizacji cywilnych, ale również przez siły zbrojne i służby mundurowe maszyny Robinson R44 Raven II. Śmigłowce te mają nowoczesną awionikę cyfrową (glass cockpit) firmy Garmin, zdwojony układ sterowania i czteromiejscową kabinę. Napęd stanowi sześciocylindrowy silnik Lycoming IO-540-AE1A5 o mocy startowej 245 KM, co pozwala osiągnąć prędkość 234 km/h i zasięg około 560 km bez zbiorników dodatkowych, które można umieścić pod fotelami pasażerów.

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
sylwester
czwartek, 30 sierpnia 2018, 10:09

wyrzucanie pieniędzy , lepiej byłoby zapłacić jakiejś zewnętrznej firmie aby piloci odbyli szkolenie niż tworzyć całą i utrzymywać cała infrastrukturę dla kilkunastu pilotów

MI6
środa, 29 sierpnia 2018, 16:39

Florian spokojnie na F35 trzeba trochę poczekać hehe

MI6
środa, 29 sierpnia 2018, 12:48

Do wsa: w Japonii nauki ścisłe studiuje 16% studentów humanistyczne i społeczne około 50% i jakoś im to nie przeszkadza w rozwoju technicznym, w Szwecji jest bardzo wysokie czytelnictwo książek i zgłasza się tam więcej patentów niż u nas (u nas oczywiście mało kto czyta) - historia uczy myślenia przyczynowo-skutkowego oraz wyszukiwania, analizy i selekcji informacji ale widzę, że komentujący z tych co to myślą że na historii tylko daty trzeba wkuwać

Florian
środa, 29 sierpnia 2018, 09:53

A co z lotniczym komponentem WOT, o którym wspominał swego czasu minister Macierewicz? Dlaczego nie ma jeszcze samolotów?

-CB-
wtorek, 28 sierpnia 2018, 21:17

O ile się nie mylę, to LPR posiada DWA samoloty i teraz kupił TRZY, żeby szkolić na nie swoich pilotów... Czy to wszystko nie zakrawa na kpinę? Dlaczego w końcu nie scentralizują zarówno zakupów jak i szkoleń dla różnych służb?