LPR kupuje nowoczesne maszyny szkoleniowe. Czy dysponuje odpowiednimi środkami?

12 lipca 2018, 10:36
Samolot Tecnam 2008JC, fot. Tecnam
fot. Tecnam
  • LPR chce kupić dwa śmigłowce Robinson R44 Raven II oraz trzy samoloty Tecnam 2008JC;
  • Łączna wartość zmówień to około 9 mln zł.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe realizuje obecnie dwa przetargi dotyczące pozyskania maszyn szkolno-treningowych o łącznej wartości około 9 mln zł. Chodzi o zakup dwóch śmigłowców Robinson R44 Raven II oraz trzech samolotów Tecnam 2008JC, które posłużą do szkolenia wstępnego pilotów. Tym samym LPR uzyska możliwość obniżenia jego kosztów i samodzielnego kształcenia załóg od podstaw.

Obecnie LPR jest jedną z największych lotniczych organizacji ratowniczych w Europie, dysponując 27 śmigłowcami Airbus Helicopters H135 (wcześniej znanymi jako EC135) operującymi z 18 baz, oraz dwoma szybkimi samolotami turbośmigłowymi Piaggio P.180 Avanti II, służącymi do transportu pacjentów na dużych dystansach. W sytuacji posiadania tak rozbudowanej floty logicznym stało się utworzenie bazy szkolno-treningowej opartej na maszynach tańszych w eksploatacji i lepiej dostosowanych do tego typu zadań. Dotyczy to w szczególności pozyskania lekkich śmigłowców, których użycie do kształcenia i treningu zwalnia LPR z potrzeby delegowania do tych zadań maszyny ratowniczej. 

Śmigłowce szkolne

W przetargu dotyczącym zakupu 2 śmigłowców szkolnych Lotnicze Pogotowie Ratunkowe otrzymało trzy oferty, dotyczące dostawy lekkich śmigłowców Robinson R44 Raven II wyprodukowanych w 2018 roku, a więc fabrycznie nowych. Maszyny mają nowoczesną awionikę cyfrową (glass cocpit), zdwojony układ sterowania i czteromiejscową kabinę. Napęd stanowi sześciocylindrowy silnik Lycoming IO-540-AE1A5 o mocy startowej 245 KM, co pozwala osiągnąć prędkość 234 km/h i zasięg około 560 km. Śmigłowce Robinson R44 są obecnie najpopularniejszymi maszynami szkolnymi, wykorzystywanymi zarówno przez siły zbrojne jak też służby porządku publicznego i organizacje cywilne. W ostatnim czasie nie tyko LPR ale również WSOSP w Dęblinie rozpisała przetarg na pozyskanie takich właśnie śmigłowców.

W przetargu dla LPR złożono trzy oferty: Helipoland z Bielska-Białej zaoferował dwie maszyny R44 za 6,088 mln zł brutto, Heli Invest z Warszawy zaproponował cenę 6,613 mln zł, a JB Investments za tą samą liczbę śmigłowców ustalił wartość umowy na 5,98 mln zł. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe wyasygnowało na 2 maszyny nieco ponad 5,28 mln zł brutto, co oznacza, że nawet najtańsza z ofert, złożona przez JB Investments, nie mieści się w zakładanej cenie.

Lekkie samoloty szkolno-treningowe

W przetargu dotyczącym 3 samolotów szkolno-treningowych dla LPR sytuacja okazała się być znacznie prostsza, gdyż złożono tylko jedną ofertę, która minimalnie przekracza zaplanowany budżet wysokości 2,613 mln zł brutto. Firma Bartolini Air zaoferowała trzy samoloty Tecnam 2008CJ MK II za 2,67 mln zł brutto.

Tecnam 2008 to popularny lekki samolot szkolno-turystyczny wprowadzony do oferty włoskiego producenta w 2008 roku. Wersja zaoferowana LPR to wariant dostosowany do standardów AESA. Jest to dwumiejscowy górnopłat z trzypunktowym podwoziem z kołem przednim, napędzany silnikiem Rotax 912ULS o mocy 100 KM. Dzięki lekkiej, metalowo-kompozytowej konstrukcji która zapewnia dobry stosunek mocy do masy, samolot osiąga prędkość przelotową 219 km/h  i zasięg  niemal 1200 km. Kabina wyposażona jest w cyfrową awionikę (glass cocpit) Garmin G3X i zdwojony układ sterowania. Samoloty tego typu są wykorzystywane do szkolenia pilotów m. in. przez LOT Flight Academy i liczne aerokluby.

Ze względu na fakt, że w obu postępowaniach przekroczony został zaplanowany budżet, należy oczekiwać w najbliższym czasie decyzji o jego podwyższeniu, lub anulowaniu postępowań ze względu na brak środków do ich realizacji. Ze względu na istotne potrzeby w zakresie kształcenia i doskonalenia personelu latającego można spodziewać się raczej tego, że LPR postara się znaleźć dodatkowe środki na realizację tych zamówień. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest dziś jedną z lepiej zorganizowanych i wyposażonych organizacji tego typu w naszej części Europy, a rozmiar floty i ilość personelu latającego w pełni uzasadniają stworzenie własnej infrastruktury w zakresie szkolenia i treningów pilotów.  

KomentarzeLiczba komentarzy: 7
Julek
piątek, 12 października 2018, 23:22

W innym kraju szkoleniem początkowym zajmują się szkoły lotnicze, mają infrastrukturę, śmigłowce/samoloty itd. Myślę, ze ekonomiczniej byłoby za te pieniądze zamówić szkolenie pilotów w firmie zewnętrznej (Dęblin, Chełm, prywatne szkoły lotnicze), a nie tworzyć organizację od podstaw. W ogóle sytuacja w Polsce dojrzała do stworzenia systemu szkolenia pilotów śmigłowcowych.

derkaczyk
niedziela, 15 lipca 2018, 01:35

To jest oszczędność dobrej zmiany . W każdej służbie mundurowej inny śmigłowiec . Kto bogatemu zabroni !!!! . Oczywiście nie można szkolić w Dęblinie . LPR zbuduje odpowiedni obiekt i tak się wyrzuca pieniądze w błoto .

cdee
piątek, 13 lipca 2018, 09:38

kazdy sobie rzepke skrobie

KOSA
czwartek, 12 lipca 2018, 23:30

Efte ja też nie rozumiem .. to jakaś paranoja. Narządy wożą wojskowe CASY? Albo M 28 BRYZY … policja kupuje Hawki a wojska specjalne nie wiadomo co.? Dlaczego policj a nie kupi 4 szt H 135 i 4 H 145 oraz jak już kupili to 4 Śmigłowce Hawk Tak by kompleksowo roawiązać problem maszyn dla policji . Plus 2 Śmigłowce FIRE HAWK dla Sraży Pożarnej. NIE ROZUMIEM TYCH DECYZJI !!! LPR POLICJA STRAŻ GRANICZNA STRAŻ MIEJSKA WOJSKA SPECJALNE CZEMU NIE MA JEDNEJ KOORDYNUJĄĆEJ INSTYTUCJI SZKOLENE NADZÓR LOGISTYKA SERWIS ...

Adrian
czwartek, 12 lipca 2018, 20:58

ELFE można tak zrobić ale to jest Polska wiec na pewno chodzi o jakies kolesiostwo

Tweets InfoSecurity24