Nadchodzi zmiana w art. 15a. Projekt nareszcie w rękach związkowców

10 listopada 2020, 15:27
policja 2
Fot. MSWiA

Mundurowi doczekali się projektu zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym. Wiceminister Maciej Wąsik przekazał dokument do konsultacji związkowców i już wiemy, że będą mieli do niego parę uwag. 

InfoSecurity24.pl dotarł do projektu zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, przygotowanych przez resort spraw wewnętrznych i administracji. 9 listopada dokumenty trafiły do rąk mundurowych związkowców do konsultacji. Przypomnijmy, że zarys propozycji poznaliśmy pod koniec września br. Politycy zapewniali wtedy, że trafi on w ręce związkowców "w najbliższym czasie". Okazało się, że trwało to 1,5 miesiąca. 

Przekazany funkcjonariuszom przez sekretarza stanu Macieja Wąsika projekt, wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, to ostatni punkt na liście rzeczy "do zrobienia" z podpisanego w 2018 roku porozumienia, kończącego mundurowych protest. Na dokumenty funkcjonariusze czekali z niecierpliwością już ponad 2 lata. I choć wreszcie trafiły one do konsultacji, to przed resortem jeszcze sporo pracy i niewątpliwie gorąca debata. Już teraz bowiem, w rozmowie z redakcją, Rafał Jankowski, szef Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych, informuje że "po pierwszym rzucie oka na projekt" dostrzega rzeczy, które "nie do końca mu się podobają".

Co proponuje MSWiA?

Projekt rozwiązać ma problem różnicowania statusu funkcjonariuszy w zakresie nabywania praw emerytalnych w zależności od momentu przyjęcia do służby. Dotyczy on wszystkich służb podległych MSWiA, czyli policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, a dokładnie - jak prognozuje resort - około 8,8 tys. osób w okresie kolejnych 10 lat od wejścia w życie ustawy (którzy posiadają co najmniej 25 lat służby). MSWiA przewiduje, że w tym okresie zmiany kosztować będą resort ponad 197 mln złotych. 

Modyfikacje obejmują mundurowych, którzy zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. oraz którzy w dniu zwolnienia ze służby posiadają co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych (służba w Biurze Ochrony Rządu czy wojsku), uwzględnienie w wysłudze emerytalnej poprzedzających służbę lub przypadających po zwolnieniu ze służby okresów składkowych i okresów opłacania składek (tzw. okresów pracy cywilnej). Jak czytamy w uzasadnieniu, okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek do wysługi emerytalnej, jeżeli emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Wprowadzone zostaną również przepisy dotyczące zasad ponownego ustalenia wysokości emerytury oraz przekazywania środków zgromadzonych w otwartym funduszu emerytalnym.

Wprowadzenie możliwości doliczania do wysługi emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej będzie się wiązało z brakiem możliwości pobierania dwóch (lub trzech, jeśli łącznie z OFE) emerytur, tj. policyjnej i powszechnej, analogicznie jak ma to miejsce obecnie w przypadku funkcjonariuszy, którym emerytura policyjna jest ustalana na podstawie art. 15 ustawy zaopatrzeniowej. Co więcej, przepis przejściowy projektowanej ustawy umożliwiać ma byłym funkcjonariuszom Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, których emerytury zostały ustalone na zasadach określonych w art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, a którzy spełnią warunek określony w niniejszej ustawie (co najmniej 25 lat służby), i którzy nie mają ustalonego prawa do emerytury na podstawie ustawy z dnia o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ponowne ustalenie wysokości emerytury policyjnej z uwzględnieniem tzw. okresów pracy cywilnej.

Autorzy projektu zaznaczają, że do postępowań wszczętych i nie zakończonych dotyczących ustalenia prawa do emerytury policyjnej, prowadzonych na podstawie art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, stosowane będą przepisy dotychczasowe. 

Jeszcze w połowie października br. Maciej Wąsik, sekretarz stanu w resorcie spraw wewnętrznych i administracji, zdradził w piśmie skierowanym do Rafała Jankowskiego, że MSWiA proponuje, by nowelizacja art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym weszła w życie z dniem 1 lipca 2021 roku. 

Na pierwszy rzut oka

Dokumenty trafiły już do konsultacji związkowców z NSZZ Policjantów, Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ "Solidarność", Związku Zawodowego Strażaków "FLORIAN", NSZZ Pracowników Pożarnictwa oraz NSZZ Funkcjonariuszy Straży Granicznej. Pierwsze uwagi przekazał redakcji InfoSecurity24.pl Rafał Jankowski, który podkreślił, że nie wszystkie elementy projektu mu się podobają - jak np. wysokość mnożnika czy wymagane 25 lat. 

Po pierwszym rzucie oka na projekt już widzę rzeczy, które nie do końca mi się podobają. Bo jeśli ma to być powrót do podobnych rozwiązań jakie funkcjonowały przez 1999 rokiem, to np. pierwsze 3 lata przed przystąpieniem do służby powinny być liczone według mnożnika 2,6 a nie 1,3. Była to pewna żelazna zasada. Druga rzecz, która – tak na gorąco – zwraca moją uwagę to te 25 lat. Bo co się stanie, jeżeli funkcjonariusz ulegnie wypadkowi w służbie i nie będzie mógł dosłużyć do granicy 25 lat? Co wtedy z takim człowiekiem? Więc te dwie kwestie z pewnością będziemy przedstawiać ministrowi.

Rafał Jankowski, szef Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych

To jednak nie koniec tej listy, uwagi dotyczyć mają również możliwości pobierania dwóch emerytur - cywilnej i mundurowej, którą to projektowane przepisy blokują. Na pełne stanowisko związkowców jeszcze chwilę jednak poczekamy. Na odniesienie się do projektu mają oni 30 dni i w tym czasie przygotują informację dla ministra spraw wewnętrznych i administracji. Jak widać, będzie o czym dyskutować, a na wprowadzenie zmian w życie mundurowi będą musieli poczekać jeszcze parę chwil. Czekanie na wprowadzenie oczekiwanych zmian mogło już jednak wejść mundurowym w krew, bowiem zgodnie z porozumieniem z 2018 roku problem ten miał zostać rozwiązany do końca 2019 roku...

image
Reklama

 

 

KomentarzeLiczba komentarzy: 303
Jack
wtorek, 10 listopada 2020, 21:37

A co z funkcjonariuszami przyjętymi po 2003r? Cały czas była mowa o przyjętych po tej dacie. Te propozycje są nie do przyjęcia. Porażka.

M.
środa, 11 listopada 2020, 01:03

A kogo młodzi interesują. Sobie tylko chcą dodać. Wysługa po 20 i 25, jest, jest, a to jeszcze i to. Reszta niech tyra. A młodzi po co mają przychodzić?

Piochu
wtorek, 10 listopada 2020, 22:00

Dokładnie na tym zyskają tylko ci co najdłużej na stołkach siedzą podejrzewam że większość "związkowców" odejdzie jak tylko to przyklepią a tych co przyjęto po 2003 gdzieś mają 80 procent protestujących to nie dotyczy.

Karol
wtorek, 10 listopada 2020, 21:56

Słuchaj, ciesz się ze jesteś przyjęty po 2003, roczniki 99-03 zostaną tak wysterowane ze szok szoków, nie dość ze muszą przerobić 25 lat, doliczą im tyle lat w cywilu co nic, utracą prawo do II emki, praktycznie już nic nie doliczą na emce, to jest taka porażka ze głowa mała ...

Policjant
wtorek, 10 listopada 2020, 21:17

Panie Rafale minimum na co powinniście wyrazić zgodę to 20 lat wysługi i 2,6 za pierwsze trzy lata a reszta 1,3 kolejno jak przed 99. Walczcie o nasze prawa, jak byście walczyli o swoje. Łaski nie robią! Prawo nie działa wstecz! Pozdrawiam i trzymamy kciuki.

Police
środa, 11 listopada 2020, 01:25

Też tak uważam 20lat 3×2.6 reszta 1.3

Zuza
środa, 11 listopada 2020, 00:20

w Polsce działa prawo wstecz, przynajmniej w stosunku do mundurowych (bez wyroku).

remi
wtorek, 10 listopada 2020, 23:50

a represjonowani?

olo
wtorek, 10 listopada 2020, 21:13

A co z pozostałymi punktami porozumienia? Np. plan modernizacji służb z naciskiem na wzrost uposażeń? Co z odmrożeniem i waloryzacją wynagrodzeń? Wyżebrane podwyżki powoli zjada inflacja, a działań nie widać

KWP
środa, 11 listopada 2020, 10:44

Wyższe wynagrodzenia budżetówki równa się wyższa inflacja, ogarniasz??

Marek
środa, 11 listopada 2020, 08:01

Co mało dostałeś rok temu, niech sięgną podwyżki dla innej grupy zawodowej, za malo ci ,to dorob przy łopacie tak jak inni pracują

U
środa, 11 listopada 2020, 12:33

No właśnie policjant nie bardzo może dorobić...

Fusz 52
wtorek, 10 listopada 2020, 21:08

Nie wiem z czego się cieszyć. Dawno nie poczułem się tak oszukany. Oszukany przez rządzących za propozycje które zamiast coś dawać faktycznie zabierają. Liczyłem że odzewem wszystkich związków będzie totalne oburzenie na takie kpiny a tu czytam o niepełnym zadowoleniu. Ja za to jestem zadowolony w pełni. Mam ponad 50 lat życia i 19lat służby oraz 16 lat cywila. Do tej pory liczyłem że jak doczekam to coś z ZUS mi kapnie a teraz nawet i to mi się zabiera. Dopracować jeszcze 7 lat niepodobna a i tak zaliczyłbym tylko 7 lat cywila. Odejdę tracąc 16 lat ciężkiej pracy. Ja się nie godzę aby w moim imieniu ktoś podpisywał takie porozumienie. Wolę już niech będzie jak było. Jedyną uczciwą propozycją jest zwrot składek lub ew. jeśli ktoś ma z dwóch źródeł 75 proc czyli pełną emeryturę to powinno wystarczyć. Przepracowałem w sumie już 35 lat ale widocznie to zbyt mało. W kolonialnej Afryce chyba nie żyjemy.

Pol
środa, 11 listopada 2020, 07:07

Od początku była mowa o zrównaniu statusu a nie pogorszeniu warunków na maxa,to jest nie do przyjęcia.

Pol
środa, 11 listopada 2020, 07:04

Czyli wygląda na to że żeby uratować emeryturę z ZUS to trzeba odejść przed wprowadzeniem tych zmian czyli na zasadzie art.15a.

Polka
środa, 11 listopada 2020, 18:50

Nie, w tej sytuacji nie da się "uratować" emerytury z ZUS, roczniki 1999-2003 otrzymują wyliczoną emeryturę tylko że służby w obecnej sytuacji prawnej

Jo
środa, 11 listopada 2020, 00:40

Masz 50 przepracowales 35 to od komunii pracujesz. Jako młodociany to nie praca to praktyka nie przesadzaj

Polka
środa, 11 listopada 2020, 18:46

Czytamy ze zrozumieniem :) po 50 czyli nie musiał być młodociany

wtorek, 10 listopada 2020, 22:52

A dlaczego 19 lat temu przyszedłeś do służby. Nie żebym się czepiał ale ta z ciekawości się pytam. O ile pamiętam to było bardzo wielu chętnych do służby i każdy wiedział na jakich zasadach ma być zatrudniony. Nikt z nowo przyjmowanych jakoś nie protestował

Polka
środa, 11 listopada 2020, 18:45

Tak, wtedy było 15 lat do emerytury i doliczenie składek z cywila od razu po przejściu na emeryturę. Przepis art. 15a wprowadzono później.

Polo
wtorek, 10 listopada 2020, 20:59

I znowu jakaś ściema jakie 1,3% i jakie 25 lat . I znowu czekać do lipca 2021 kogoś chyba popier..ło. 2 lata czekania i znowu czekać czyli co. chcą nas przytrzymać tym że chcąc dostać te ochłapy musimy poczekać do 25lat . Czyli nas tak motywują . A tym nierobom co mają 25 i 28,5 lat nagle z dnia na dzień bez czekania z dupy wyjęli bo ich trzeba motywować kasą bo mało naczelniki i komendanta mają . Mam nadzieję że Pan Panie Jankowski nie przyjmie tych ochłapów i że te pierwsze 3 lata zostaną jak było na początku po 2,6 %a reszta 1,3 Pozdr.

środa, 11 listopada 2020, 08:08

U mnie w kpp dodatek przed emerytalny dostalo 15 osób z tego tylko 3 funkcyjne więc nie nazywaj ich nierobami

środa, 11 listopada 2020, 08:05

Prosta ustawa: emerytyra policyjna tylko zaprace w policji, za lata pracy w cywilu dodtek po osiagnieciu 65 lat

Zzz
czwartek, 12 listopada 2020, 06:23

A niby dlaczego???? To znaczy że przed policja pracowaliśmy za darmo???? A może nie pracowaliśmy na siebie tylko innych??? Kompletny absurd. Skoro takie podejście to proponuję zrzec się wypracowanych skladek przez siebie na rzecz innych i finito!

Tweets InfoSecurity24