Bezzałogowy Camcopter strzeże estońskiego wybrzeża

22 kwietnia 2021, 09:24
CAMCOPTER-S-100 Estonia  2
Fot. Schiebel

Estoński Zarząd Policji i Straży Granicznej (PPA) korzysta z bezzałogowców pionowego startu CAMCOPTER® S-100 w celu wzmocnienia nadzoru obszaru Morzu Bałtyckim znajdującego się pod kontrolą tego kraju. Usługa jest świadczona przez Schiebel w ramach programu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA – ang. European Maritime Safety Agency). Program ten w ubiegłym roku objął również Finlandię.

Oprócz Estonii program obejmuje także Łotwę i Szwecję oraz Finlandię. Informacje zebrane przez śmigłowiec bezzałogowy CAMCOPTER S-100 są udostępniane jednocześnie tym krajom, pomagając im w ten sposób tworzyć wspólny obraz morski i reagować w ścisłej koordynacji na zmienną sytuację. Bezzałogowiec jest używany do uzyskania lepszego obrazu tego, co dzieje się na morzu, co jest szczególnie przydatne w tym regionie, gdzie gęsta sieć szlaków żeglugowych i duży ruch towarowy sprawiają, że zapewnienie bezpieczeństwa na morzu jest wyzwaniem. Sytuacji nie ułatwia też duża aktywność marynarek wojennych Rosji i krajów NATO oraz ich sojuszników.

Maszyna CAMCOPTER S-100 wykorzystywana przez EMSA wyposażona jest w stabilizowaną głowicę optoelektroniczną TRAKKA TC-300 działającą w świetle widzialnym i podczerwieni oraz system optycznego wykrywania i śledzenia obiektów nawodnych Overwatch Imaging PT-8 Oceanwatch. Łączy on wieloczujnikowy system kamer Ultra HD+ z automatycznym skanowaniem krokowym, aby szybko i w wysokiej rozdzielczości zobrazować bardzo duże obszary morskie. Oceanwatch przetwarza dane obrazu w czasie rzeczywistym za pomocą oprogramowania sztucznej inteligencji, aby automatycznie wykrywać i lokalizować łodzie i inne obiekty a następnie obrazować dane w postaci mapy korzystając z danych GPS/INS. Dane w postaci przetworzonej przekazywane są do operatora lub systemów zarządzania i dozoru.

Na pokładzie maszyny znajduje się również BeckerAvionics BD406 Emergency Beacon Locator pozwalający precyzyjnie namierzać i identyfikować sygnały boi awaryjnych oraz odbiornik systemu ADS (ang. Automatic Identification System) umożliwiający szybką identyfikację jednostek pływających. Znacznie ułatwia to również realizację misji ratunkowych. 

 S-100 stwarza doskonałą okazję do monitorowania obszaru morskiego, stanowiąc uzupełnienie istniejącego systemu nadzoru morskiego PPA, na który składają się statki i mniejsze jednostki wodne oraz samolot.

Marge Kohtla, szef jednostki ds. bezpieczeństwa morskiego, Zarząd Policji i Straży Granicznej Estonii (PPA) 

Schiebel CAMCOPTER S-100 jest bezpilotowym statkiem powietrznym pionowego startu i lądowania (VTOL). Napędzany jest silnikiem o mocy 50 KM, który pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości rzędu 222 km/h. Maksymalny ładunek użyteczny może wynosić do 90 kg. Przy obciążeniu 34 kg S-100 jest w stanie utrzymać się w powietrzu do 6 godzin (z możliwym zwiększeniem tego czasu przez zastosowanie dodatkowego zbiornika paliwa do 10 godzin). Maszyna może przenosić szeroką gamę systemów, jak również uzbrojenie kierowane.

Reklama
Reklama

KomentarzeLiczba komentarzy: 2
abra cadabra
czwartek, 22 kwietnia 2021, 18:35

W Polsce był nie gorszy projektowany (ilx 27) i... ślad po nim zaginą.

niedziela, 25 kwietnia 2021, 10:30

No.. To właśnie ten, zaginiony.

Tweets InfoSecurity24