"Cywilne Caracale" dla ratowników i Gwardii Narodowej Ukrainy [WIDEO]

21 grudnia 2018, 13:42
H225 Ukraina Gwardia Narodowa
Fot. MSW Ukrainy

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy odebrało pierwsze 2 spośród 55 śmigłowców firmy Airbus Helicopters zamówionych w 2018 roku. Są to maszyny typu H225 Super Puma (będących cywilną wersją dobrze znanych w Polsce maszyn H225M Caracal) przeznaczone dla Państwowej Służby ds. Sytuacji Nadzwyczajnych, oraz Gwardii Narodowej. Oba przyleciały bezpośrednio z zakładów we Francji, podobnie jak ukraińskie załogi przeszkolone do ich obsługi. Kolejne dwie maszyny mają zostać dostarczone w pierwszych tygodniach stycznia.

21 grudnia 2018 r. w Kijowie odbyła się oficjalna uroczystość przyjęcia do służby dwóch pierwszych spośród 21 zamówionych przez Ministerstwo spraw Wewnętrznych Ukrainy śmigłowców Airbus Helicopters H225 Super Puma (będących cywilną wersją dobrze znanych w Polsce Caracali). Pierwszy śmigłowiec będzie przeznaczony do misji poszukiwawczo-ratowniczych i nosi biało-czerwone malowanie Państwowej Służby ds. Sytuacji Nadzwyczajnych, z drugiego będzie korzystać Gwardia Narodowa wykonując zadania utrzymania porządku publicznego, stąd bardziej „militarne”, szare malowanie. Kolejne dwa śmigłowce H225 dołączą do floty w nadchodzących tygodniach. 

Cieszymy się, że te dwa H225 wylądowały na Ukrainie w rekordowo krótkim czasie. Ukraińscy piloci ukończyli szkolenie na ten typ śmigłowca we Francji. […]Kolejnym krokiem jest współpraca z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych w tworzeniu specjalnego centrum szkoleniowego i serwisowego dla śmigłowców na Ukrainie.

Matthieu Louvot, wiceprezes wykonawczy ds. wsparcia i usług w Airbus Helicopters

Szybkość dostawy śmigłowców H225 Super Puma nie wynika ze szczególnego trybu produkcji, ale z tego, że maszyny były jedynie remontowane i modyfikowane do potrzeb Ukraińskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Prace na pierwszych dwóch dostarczonych na Ukrainę maszynach zrealizowano w czasie 3 miesięcy. Są to maszyny pochodzące z firmy leasingowej Parilease, spółki zależnej BNP Paribas. Ich dotychczasowy użytkownik, firma CHC Helicopters, pozbyła się floty 20 maszyn po katastrofie swojej maszyny H225 u wybrzeży Norwegii w maju 2016 roku.

image
Dwa pierwsze ukraińskie śmigłowce H225 Super Puma na lotnisku w Kujowie. Fot. MSW Ukrainy

Warto przypomnieć, że śmigłowce Super Puma to jedynie część ogromnego kontraktu zawartego w lipcu 2018 roku na dostawę 51 maszyn trzech różnych typów za łączną sumę 558 mln euro. Obejmuje ona 21 średnich maszyn H225 Super Puma, 10 lekkich dwusilnikowych H145 oraz 24 H125 Écureuil. Cena pojedynczej maszyny Super Puma dla Ukrainy to 15,6 mln euro, Écureuil kosztuje 4,9 mln euro, a H145 11,01 mln euro. Daje to łączną wartość 399,3 mln euro. Pozostałe 159 mln euro to serwis, wsparcie eksploatacji i szkolenie personelu naziemnego oraz załóg. 

Po podpisaniu międzyrządowej umowy między Ukrainą i Francją na początku tego roku, z radością świętujemy pierwsze dostawy. Umowa na 55 śmigłowców umożliwia Ukrainie zapewnienie obywatelom pełnego zakresu usług śmigłowcowych od poszukiwania i ratownictwa, lotniczego pogotowia ratunkowego, gaszenia pożarów po utrzymanie porządku publicznego. […] W ramach współpracy operacyjnej z Airbusem, stworzymy również lokalne centrum szkoleniowe i serwisowe na Ukrainie, aby zapewnić wsparcie naszej nowej, zmodernizowanej flocie śmigłowców.

Arsen Avakov, Minister Spraw Wewnętrznych Ukrainy

Jak pisaliśmy na łamach InfoSecurity24.pl, 24 najlżejsze śmigłowce H125 trafią do Straży Granicznej Ukrainy, użytkownikiem lekkich dwusilnikowych maszyn H145 będzie najprawdopodobniej tamtejsza Policja Państwowa, chociaż część z maszyn może również zostać dostarczonych w wersji sanitarnej do odpowiednich służb ratowniczych podległych ukraińskiej Państwowej Służbie ds. Sytuacji Nadzwyczajnych. Natomiast najcięższe H225 Super Puma przeznaczone są dla Państwowej Służby ds. Sytuacji Nadzwyczajnych oraz Gwardii Narodowej.

W pierwszej z wymienionych służb maszyny będą wykorzystywane przede wszystkim do misji poszukiwawczo-ratowniczych, również nad obszarami morskimi, oraz do gaszenia pożarów i likwidacji skutków klęsk żywiołowych. W przypadku Gwardii Narodowej Super Pumy będą realizować zadania o charakterze policyjnym oraz związane z bezpieczeństwem wewnętrznym, chociaż nie można wykluczyć, że maszyny zostaną wykorzystane również do zadań SAR czy MEDEVAC w przypadku jednostek tej formacji prowadzących działania bojowe na wschodzie kraju.

KomentarzeLiczba komentarzy: 20
K.
środa, 26 grudnia 2018, 16:35

@Anty 50 C-cali przed 500+ Kolega Łukasz napisał prawdę . Szwedzi planowo wycofali Super Pumy w trakcie misji w Afganistanie a nie po niej . Mieli zamówione w ich miejsce NH 90 . Dostawca nie mógł dostarczyć nowych maszyn w terminie i dlatego kupili UH-60M .

dim
środa, 26 grudnia 2018, 16:19

@Anty 50 C-cali przed 500+ . O "norweskiej" przekładni głównej przecież nikt tego nie ukrywał? Tyle, że to zawsze coś jest winne i zawsze wstrzymuje się wtedy loty, aż do wyjaśnienia przyczyny. Także i w Volvo potrafi nie otworzyć się poduszka powietrzna, choć nikt nie odmówi tej firmie troski o bezpieczeństwo. Zepsuć może się (teoretycznie może) nawet Toyota Starlet. Choć moja, od lat 20 jeszcze nigdy mi tego nie zrobiła, gdy to drugie auto, też jakoby dobrej firmy, ale holowane jest co kilka lat. Więc ja jestem tu dla zrelacjonowania co widzę w Grecji w kwestii tych konkretnych śmigłowców Super-Puma i właśnie robię to. Gdyż uratowały już setki osób i słychać wyłącznie najlepsze o nich opinie. Choć używane są są niemal wyłącznie przy bardzo złej pogodzie. I przy tym sam byłem marynarzem i oficerem biorącym udział w akcjach ratunkowych. I przy tym mam w Polsce przyjaciół, dzieci i wnuki, czyli życzę Wam jak najlepiej. Dotarło ? Nie ? A to już nie mój problem.

Łukasz
środa, 26 grudnia 2018, 12:38

@Anty 50 C-cali przed 500+ wcześniej przedstawiałeś to, że po jakieś misji w Afganistanie śmigłowe poszły na złom (po naszymu szrot) a to oczywiste kłamstwo. Helikoptery zostały wycofane bo były stare. Szwecja kupowała NH-90, które miały być dostarczone w 2010, a których nie było i z oczywistych względów nabyli uh-60, które to pierwsze egzemplarze dostarczono już w 2011 r. W kwestii przekładnii też manipulujesz, bo ta norweska przed zamontowaniem w super pumie była uszkodzona przy jej transporcie w trakcie kolizji drogowej, więc to nie wina konstrukcyjna elementu i materiałów tylko wina niewłaściwej eksploatacji. Z całym szacunkiem dla ciebie ale twoje komentarze mają nikłą wartość merytoryczną, ponieważ podajesz przykłady, które nie są skorelowane przyczynowo - skutkowo, a których związek jest przypadkowy i nie ma znaczenia przy ocenie jakości śmigłowca.

Boczek
środa, 26 grudnia 2018, 11:10

Asd, poniedziałek, 24 grudnia 2018, 23:06 ...i Węgrom i Kuwejtowi i - co ma tu szczególne znaczenie - Singapurowi. A konkretnie - kto wycofuje?

Anty 50 C-cali przed 500+
środa, 26 grudnia 2018, 10:21

@dim piszę Ci człowieku o czym w Polsce cicho - przekładnia główna "cywilnych C-cali" jest winna wg. norweskiego śledztwa Wycofania tych Super wyremontowanych i sprzedania tego Ukrainie (w cenie!! jak w pysk strzelił ponad 65 mln złotych). Mimo zalecenia PRZEPROJEKTOWANIA linii 225, EU-ntezjastycznie odwiesili ZAKAZ lotów miesiące wcześniej jak Norwegowie i ...Brytyjczycy. Jedni i drudzy utrzymywali "zawias" od kwietnia 2016 do lipca 2017