Dogrywka w przetargu na śmigłowce dla Policji. Siedem maszyn w dwa lata?

10 maja 2018, 10:26
Policja śmigłowiec, fot.lubuska.policja.gov.pl
fot.lubuska.policja.gov.pl
  • W 2020 roku Policja planuje zakup dwóch małych, wielozadaniowych śmigłowców dwusilnikowych;
  • KGP zwróciło się do MSWiA z wnioskiem o przesunięcie środków z anulowanego przetargu na jednosilnikowe śmigłowce na przyszły rok;
  • Obecnie Policja dysponuje 11 maszynami, z których 3 są remontowane, a kolejne 3 od wyczerpania resursów dzieli poniżej 50 godzin lotu.

Do 2020 roku policja zamierza kupić siedem śmigłowców. Na to zostały przeznaczone środki budżetowe – oświadczył wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński. O ile uda się przesunąć środki, które w bieżącym roku miały być wydane na zakup 3 jednosilnikowych śmigłowców lekkich, to zostaną one pozyskane w przyszłym roku. Łącznie Komenda Główna Policja planuje kupić dwa średnie transportowe śmigłowce taktyczne oraz trzy jednosilnikowe i dwa dwusilnikowe śmigłowce lekkie.

W kontekście planów na najbliższe dwa lata, policyjne lotnictwo powinno wyjść z zapaści, czy raczej, przestać się "staczać po równi pochyłej". Obecnie "na stanie" ma jedynie 11 maszyn, z których 3 są remontowane, a kolejne 3 od wyczerpania resursów dzieli poniżej 50 godzin lotu. Dlatego kluczowe jest dla Komendy Głównej Policji pozyskanie nowych śmigłowców.

Niestety, nie udało się rozstrzygnąć przetargu na 3 lekkie śmigłowce jednosilnikowe, w którym z trzech dopuszczonych producentów ofertę złożył tylko jeden, Heli Ivest, proponujący maszyny H125 za sumę o połowę przekraczającą zaplanowany budżet 53 mln zł. Cena była ściśle związana z bardzo krótkim czasem dostawy wszystkich trzech maszyn, który upływał 14 grudnia 2018, co było związane z ograniczeniem czasowym dostępnych funduszy. Ostatecznie postępowanie zostało anulowane, ale jak przyznał Komendant Główny Policji nadinsp. Jarosław Szymczyk, podjął starania o przeniesienie tych funduszy na rok 2019.

Ten przetarg anulowany, o którym wspominałem, dotyczący trzech śmigłowców. Chcemy go kontynuować. Zwróciliśmy się do pana ministra z prośba, o zapewnienie finansowania tego zakupu w roku 2019. Prawdopodobnie to była przyczyna, dlaczego nam się oferenci wycofali. Ponieważ nie byli w stanie do końca roku dostarczyć nam tych trzech sztuk (śmigłowców – przyp. red.) Jeśli będziemy mogli zmienić w zapisach procesu przetargowego ten termin odbioru tych maszyn na rok 2019, ale przede wszystkim finansowanie, wtedy to będzie dokonane w roku 2019.

Nadinsp. Jarosław Szymczyk, Komendant Główny Policji

Jak wynika z informacji uzyskanych przez InfoSecurity24.pl, głównym powodem bardzo wysokiej wartości oferty Heli Invest, jak też wycofania się przynajmniej jednego z pozostałych oferentów był bardzo krótki termin dostawy. Należy mieć nadzieje, że MSWiA zdecyduje się prolongować fundusze przeznaczone na lekkie śmigłowce jednosilnikowe (w wysokości 53 mln zł) na rok następny. Obecnie są one do wydania do grudnia 2018. Jeśli procedura przetargowa zostanie ponownie szybko uruchomiona to jest szansa uzyskania dobrej ceny, gdyż oferenci uważają Policję za bardzo perspektywicznego klienta.  

Z pewnością na potencjalne oferty wpłynie również świadomość, że dostawca śmigłowców jednosilnikowych będzie miał istotną przewagę w przyszłorocznym postępowaniu, które będzie dotyczyć lekkich śmigłowców dwusilnikowych.

W 2020 roku planowany jest jeszcze zakup dwóch małych, wielozadaniowych śmigłowców dwusilnikowych. Maja one spełniać całe spektrum zadań: od patrolowych, przez zabezpieczenie imprez masowych aż po transport i inne ustawowe zadania.

Nadinsp. Jarosław Szymczyk, Komendant Główny Policji

Jak widać, zapowiada się cały szereg zakupów i jeśli np. Policja zdecyduje się kupić maszyny Airbus Helicopters H125 (jedyny oferent anulowanego przetargu), to przewagę będzie miał wysoce z nim kompatybilny, na przykład w zakresie awioniki H135 (używany dziś w Polsce przez LPR) czy nieco nowszy i większy H145. Jeśli wybór padnie na konkurencyjną maszynę Bell 407, to przewagę będzie miał np. Bell 429.

Niezależnie od ostatecznego wyboru czas nagli, gdy nad bezpieczeństwem całego kraju czuwa 7-8 śmigłowców policyjnych w średnim wieku około 30 lat. Potrzeby są już przez Policję znane i dobrze rozpoznane. Należy mieć nadzieję, że zamieszanie wokół zakupu śmigłowców Black Hawk nie wpłynie na inne planowane procedury pozyskiwania nowoczesnych maszyn.

KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Kocham ten resort
piątek, 11 maja 2018, 00:46

Jak dobrze pójdzie będą 2 śmigłowce w 7 lat.

tb89
czwartek, 10 maja 2018, 23:25

czysty idiotyzm. Dla służb policyjnych czyli policji i straży granicznej należy kupić około 20 śmigłowców i to zbieżnych z tymi użytkowanymi w LPR czyli EC135. Niestety ale zakup śmigłowców lekkich patrolowych jest bezcelowy - te zadania może wykonać nieznacznie większy śmigłowiec lub w pewnym zakresie dron. W parku śmigłowcowym SG i Policji będzie po kilka sztuk lub nawet pojedyncze sztuki śmigłowców różnych typów. Gdzie tu oszczędność? Łapówkę (także polityczną) po prostu ukrywa się za niejawnymi danymi operacyjnymi. Zamieniamy się w kraj afrykański. Do tego wybór samolotu patrolowego - Beechcrafta murowany i w SG mamy oprócz niego Bryzę i Wilgę - 3 typy. Bizancjum po 1 lub 2 sztuki. Skandal

KOSA
czwartek, 10 maja 2018, 23:03

PO Prostu ,rzygać się chce, Te decyzje te analizy po prostu szok jaka prowizorka. Zamiast kompleksowych decyzji. Tu potrzeba odważnych decyzji, a nie zabawy i czekania na kolejny pozew bo zerwano te zapytanie ofertowe czy przetarg. Policyjni specjalsi jak i wojskowi specjalsi powinni mieć tę sama platformę. I tu mam na myśli Śmigłowce MH-60 Black Hawk takie jak używają amerykańskie wojska specjalne. 2 szt. maszyn dla POLICJI. A Pozostałe śmigłowce powinny być z unifikowane z tym co u nas lata, a lata 27 szt H 135 Z Airbus Helicopters. Więc o co kurna chodzi? Nie można zakupić 4 SZT H145 może H 160 oraz kompleksowo kolejne 4 szt H 135 Jak to ma LPR. ? Ceny mniej więcej są znane na te śmigłowce , tylko doposażyć w co potrzeba dla policyjnego Śmigłowca, a nie do Pogotowia Lotniczego. czy 12 śmigłowców dla Policji to dużo . Unifikacja z MON MH - 60 Black Hawk, Unifikacja z LPR ŚMIGŁOWCE Rodziny H 135 - H 145 ... A MOŻE H 160 . A obecne policyjne sprzedać na rynek cywilny, a sokoły dla MON przekazać po modernizacji... !!! tam też nie ma za dużo śmigłowców. Kiedy ktoś pójdzie po rozum do głowy. Ja bym zakupił jeszcze 2 śmigłowce FIRE HAWK dla straży Pożarnej . i tak właśnie z konkretnymi ilościami wysłać zapytanie do producentów. Serwis W POLSCE . KIEDY ODWAZNE I MĄDRE DECYZJE.

Willgraf
czwartek, 10 maja 2018, 21:19

lepkie łapy już swędzą...a czy Policja wysłał swoich pilotów na szkolenia pilotażu do swojego sojusznika..bo jeśli tak to już jest afera i wskazuje to na ustawione zakupy

zły
czwartek, 10 maja 2018, 17:16

No to zaczyna się kolejna telenowela.